Januari is alweer over de helft en ik ben al ruim twee weken bezig met mijn sugarchallenge!! Uit ervaring weet ik dat elke grote verandering met vallen en opstaan gaat.

Change

Suikervrij gaan eten is zo’n grote verandering. Dat zullen vele van jullie met me eens zijn. Mijn moeilijke momenten hebben niet zozeer te maken met alles wat ik niet meer “mag” eten (en dat is nogal wat), of met een enorme hang naar suiker of zoet (ik was gelukkig al geen zoetekauw), maar vooral met de tijd die het kost om alles voor te bereiden en vers te maken.

De vorige keer vertelde ik jullie al dat ik een weekmenu voor mezelf heb samengesteld. Deze recepten, en soms ook de ingrediënten, zijn eigenlijk allemaal nieuw voor me. Ik eet dingen waar ik nog nooit van gehoord heb of waarvan ik dacht dat ik ze niet lekker vond. Mijn groentelades zitten voller dan ooit tevoren en het gaat nog op ook! Het nieuwe koken lijkt zowaar een nieuwe dagtaak te zijn geworden.

Als ik op een avond, ergens in de eerste week, een gerecht gemaakt heb wat ik toch echt niet lekker blijk te vinden, heb ik toch wel even een baalmomentje. Even voel ik me weer het kleine meisje dat aan de keukentafel zit met een bord eten voor me, eten wat ik niet lust, eten wat koud geworden is, omdat ik het al uren aan tafel zit te verplaatsen van de ene kant van mijn bord naar de andere kant, maar ik moet blijven zitten tot het op is’. ‘Zou dat er mee te maken hebben dat ik het niet leuk vind om alleen te eten?’

meisje

Ik schud dat gevoel van me af. ‘En nu?’ denk ik. ‘Wat ga ik eten nu dit niet lekker is?’

Heel veel alternatieven heb ik niet in huis, omdat ik alleen gekocht heb wat ik deze week nodig heb. ‘Hoe doen al die mensen dit?’ vraag ik mezelf af. ‘Vinden zij wel al deze gerechten lekker?’ Ik neem de soep die ik nog over heb van de lunch van de vorige dag. Terwijl ik zit te eten, bedenk ik me dat ik in mijn enthousiasme van start ben gegaan met recepten die achteraf enorm veel tijd kosten en die vaak een tweede dag niet meer lekker zijn om te eten. En het zit wel in mijn systeem om voor meerdere dagen te koken zodat ik het makkelijker heb op de dagen dat ik moet sporten. Dat wil ik niet veranderen, dus ook dat valt even tegen.

Ik besluit dat dit makkelijker moet kunnen en ga vol goede moed op zoek naar simpelere suikervrije recepten waar ik mee aan de slag kan. Wordt vervolgd…

Nu lijkt het misschien alsof mijn nieuwe suikervrije leven me heel veel moeite kost. Dat is gelukkig niet zo, maar een flinke aanpassing is het wel. De eerste week had ik weinig last van afkickverschijnselen, ik was alleen wat duizelig en ik heb toch best wel honger gehad, gelukkig had ik meestal wat fruit bij de hand of nam ik een glas water om de honger te stillen. Maar ik had wel minder hoofdpijn en voelde me energieker.

Afgelopen week ging het met mijn energie wat minder, maar ik merk dat mijn lichaam aan het werk is om zich van de suiker te ontdoen. Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe ik me na de eerste maand ga voelen, dus ik ga vooral door!

Groetjes,
Erdy

Print Friendly