De feestdagen zijn weer achter de rug. Ik vind het altijd erg gezellig, maar ook wel weer fijn als het dagelijks leven weer verder gaat. Tijdens de feestdagen staat alles voor mijn gevoel toch een beetje stil.

Jullie hebben al kunnen lezen hoe Sinterklaas verliep, maar kerst en Oud & Nieuw waren een hele andere uitdaging. Met kerst lukte het ons nog goed om ons aan ons suikervrije leefpatroon te houden, maar met Oud & Nieuw hielden wij een feestje voor 13 volwassen en 5 kinderen. Erg gezellig, maar we hebben het niet suikervrij weten te houden. Iedereen zou namelijk wat mee nemen. Sommigen eten net als wij suikervrij, maar niet iedereen. En dan is de verleiding toch wel groot een keer te zondigen (ook niet erg een keertje). Wel een mooi moment om weer goede voornemens te maken voor het nieuwe jaar. Hoewel ik hier eigenlijk nooit aan mee doe. Ik maak mijn voornemens wanneer ik er aan toe ben en dat is niet per definitie aan het begin van een nieuw jaar 🙂Gezonde voeding zonder suiker

Afgelopen jaar ben ik in het boek De Voedselzandloper van Kris Verburgh begonnen. Door dit boek te lezen ben ik des te meer gaan beseffen hoe belangrijk voeding voor je lichaam is. Naast het mijden van geraffineerde suikers ga ik proberen nog gezonder te eten. Nou ga ik dit niet meteen overdrijven, maar ik wil toch gaan proberen minder brood, aardappels en pasta’s te eten, (nog) meer groente en fruit te eten en op zoek te gaan naar andere gezonde voedingsmiddelen. Een leuke uitdaging voor komend jaar dus.

Maar even terug naar ons suikervrije leven, inmiddels al weer een half jaar suikervrij. Ik heb zelf een verleden met veel vermoeidheidsklachten en hoopte dat mijn klachten wat zouden verminderen. Ik moet zeggen dat ik wel meer energie heb om de dag door te komen, maar aan het einde van dag ben ik nog steeds erg moe. Waarschijnlijk heeft dat meer te maken met andere oorzaken, zoals twee jonge kinderen, mijn kinderen die ’s nachts wakker worden en borstvoeding geven (ik ben net gestopt, dus hoop dat dat weer meer energie oplevert)

Het suikervrij eten heeft bij mij wel een ander groot effect teweeggebracht, namelijk dat ik niet de hele dag door moet eten omdat ik me anders slap ga voelen. Nu weet ik dat dat alles te maken heeft gehad met een schommelende bloedsuikerspiegel. Suikerinname  zorgt voor een Suger High, waarnaar je snel weer in een Suger Low komt en weer gaat eten. En zo wordt je lichaam heen en weer geslingerd tussen deze twee uitersten. Voorheen kon ik in een Suger Low fase echt heel trillerig, slap en futloos worden en moest ik echt weer wat eten. Ik nam ook altijd wat te eten mee in de vorm van een granenreep of verpakte koeken.  Nu heb ik van die schommelingen totaal geen last meer wat ervoor zorgt dat ik me de hele dag door goed voel! Ik ben hier super blij mee.

Sugar_High_Bubbles_by_HMontes

Ik kan me zo voorstellen dat dit ook voor (onze) kinderen zo geldt. Ze zeggen niets voor niets dat kinderen van suiker druk worden. Hoewel  ik dat bij onze kinderen nooit zo gemerkt heb, waarschijnlijk omdat ze al niet veel suiker kregen. Maar goed, des te meer reden om op deze weg verder te gaan. En natuurlijk verlang ik ook wel eens naar iets ontzettend slechts, maar sinds ik suikervrij eet is mijn sugargraving toch echt een uitzondering geworden. Hierdoor is het dus ook makkelijker vol te houden en helemaal als je het combineert met het zelf maken van alternatieven.

Print Friendly