Vandaag kunnen jullie kennis maken met Madelon: zij zal iedere 2 weken een gastartikel schrijven over haar ervaringen met het FODMAP-dieet. Van lekkerbek en snoepkont naar iemand die bewust  omgaat met haar voeding met als doel: een gezond gewicht, een gezond lichaam maar boven alles…  zichzelf goed voelen! Dit lukt mede door het FODMAP dieet en dat is waarover zij dan ook zal bloggen,

Heel veel leesplezier!

HR

Januari 2014 was voor mij eigenlijk het moment dat er een knop om ging.  Op dit moment studeerde ik zo’n 4 maanden Geneeskunde in Rotterdam en had ik mijn draai met op kamers wonen wel gevonden. Dit was ook het moment dat ik begon met mijn avontuur naar een gezond gewicht, een gezond lichaam. Eigenlijk wilde ik gewoon een gezonde levensstijl. Ik was niet van mening dat ik heel ongezond at want samen met mijn huisgenootje werd er elke avond gezond, vers en gevarieerd gekookt. Toch besefte ik toen ik mijn voedingspatroon eens onder de loep nam dat ik al met al meer dan genoeg ongezonde voeding en dranken binnenkreeg, dus ruimte genoeg voor verbetering. Ik startte met een koolhydraat-arm dieet voor 3 maanden en begon met hardlopen, dit alles met fantastisch resultaat.

Vanaf april (toen ik eenmaal weer wat “normaler” ging eten) ontstonden er darmklachten, waarvoor ik bij de huisarts terecht kwam. Enkele maanden later, verwijzing naar de MDL-arts en zo ook meerdere onderzoeken verder… volgde de diagnose Prikkelbare Darmsyndroom (afgekort: PDS). Heel veel opties ter verbetering waren er niet, enkel wat medicatie maar verder moesten we maar even kijken hoe het liep. Dit kwam voor mij niet als verrassing aangezien ik dit tijdens mijn studie ook al had meegekregen. Toen ik op internet erachter kwam dat het FODMAP-dieet bestond, ben ik hier zoveel mogelijk informatie over gaan zoeken en zo ontstond bij mij het idee om dit op eigen houtje te gaan uitvoeren.

Het FODMAP dieet op Blij Zonder Suiker

Het FODMAP-dieet. Ja, wat is dat nou. Voor mij, als geneeskunde student was dat een flinke klus om uit te zoeken ook al waren sommige dingen gelukkig al wel bekend bij me. FODMAP staat voor: Fermenteerbare Oligosachariden Disachariden Monosachariden en Polyolen. Dit zijn allemaal (groepen) koolhydraten, oftewel suikers, die je via voeding kunt binnenkrijgen.

Via een onderzoek is er gebleken dat veel PDS-patiënten hierdoor darmklachten kunnen krijgen en dat het elimineren hiervan dus kan zorgen voor een afname van klachten. Daarnaast is het echter wel zo dat er nog meerdere andere factoren zoals stress een invloed kunnen hebben op de mate van klachten. Het is de bedoeling dat je de “FODMAPs” eerst 6-8 weken vermijdt, waarna je ze één voor één gaat herintroduceren om zo te testen of je ergens niet goed tegen kan.

Voordat ik aan dit dieet begon in November heb ik mezelf ongeveer 2 weken de tijd gegeven om zo goed mogelijk uit te zoeken wat het dieet inhoudt en vooral: wat mag ik wél en wat niet? Ik kwam erachter dat ik vooral moest gaan focussen op wat ik wel mocht, aangezien dit makkelijker was en ook iets minder frustrerend. Ik maakte allerlei maaltijden, recepten, boodschappenlijstjes… noem maar op! Zodat ik in ieder geval voorbereid te werk ging.

En toen begon ik. Ik hield me 3 dagen voor de volle 100% aan het dieet en vervolgens was ik 3 dagen klachtenvrij na een periode van 8 à 9 maanden élke dag buikpijn. Ik was zo verbaasd maar ook zo blij! Het hielp me!

Dit fantastische resultaat heeft mij onwijs geholpen om het voort te zetten en vol te houden. Inmiddels volg ik het dieet voor de 10e week en ben ik vanaf deze week aan het herintroduceren. Ik was van plan dit eerder te doen maar door allerlei omstandigheden heb ik het uitgesteld zodat ik een “betrouwbaar” resultaat hoop te krijgen.

IBS

Voor mij zorgt het FODMAP-dieet dus voor een flinke afname in klachten, maar heus niet altijd. Er zijn nog altijd momenten dat ik wel last heb en dat zal ik zeker moeten accepteren. Wel hoop ik heel erg dat er dus één van de FODMAP’s heel duidelijk de uitlokker is van mijn klachten, waar ik met het herintroduceren achter zal komen.

Boven alles geldt dat het dieet niet voor iedereen zal werken (helaas), maar in mijn ogen is het ‘t proberen waard. Het is een flinke aanpassing in je voeding maar het went enorm!

Print Friendly