Vandaag kunnen jullie kennis maken met Nanda: zij zal iedere 2 weken een gastartikel schrijven over haar ervaringen met suikervrij leven. Nanda is – zoals heel veel mensen –  sinds 1 januari van dit jaar begonnen. Ze heeft ook nog eens drie pubers in huis, dus dat maakt de uitdaging extra interessant.  In dit artikel stelt ze zich ook meteen eventjes voor.

Heel veel leesplezier!

HR

Even na kerst ontdekte ik (vol van gevreet en schuldgevoel) – de website Blij Zonder Suiker van Wendy en zij zocht gastbloggers. Ik dacht: twee vliegen in een klap. Zij een gastblogger en ik een poging tot een suikervrij leven. Nu ben ik iemand die graag dingen uitprobeert en ga dit jaar een dubbele uitdaging aan: Blij Suikervrij en bloggen.

Met kerst stopte mijn stoelgang, voelde ik me blubberig en kwam mijn voornemen op tafel: Ik ga het nieuwe jaar suikervrij beginnen. Kennelijk zei ik dit hardop want drie pubers keken mij verschrikt aan en eentje sprak: “Daar doen wij niet aan mee!”.

Mijn naam is Nanda, 43 jaar en ik ben moeder van drie pubers en al een lange tijd bewust van de ongezonde behoefte van suikers in ons gezin en daarbuiten. Nadat ik mijn uitspraak deed, ben ik gaan googelen hoe een suikervrij leven te beginnen. En dat valt niet mee. Daar is heel veel over gezegd en geschreven. En ik heb ook geen idee hoe ik dit kan gaan aanpakken zonder ik ‘tekort’ doe aan mijn gezin.

Koken doe ik al jaren zonder halffabricaten, met uitzondering van jus (lastig te maken wanneer je saucijsjes eet) – en schaf ik af en toe een andere kleur suiker aan dan de welbekende witte. Commentaar is vervolgens niet van de lucht. Stevia, en vele andere suikervervangers hebben de revue reeds gepasseerd.  En na het zien van het filmpje van de Belgische journalist Tim Verheyden (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/1.2177793) – een maand zonder suiker – kwam bij mij het besef dat suiker moeilijk te vermijden is, maar dat het zeker minder kan. Maar hoe? Zonder dat de rest het merkt? Ik ga geen boodschappen apart voor mezelf en apart voor het gezin doen.

dewens

De kast staat vol met jam, hazelnootpasta, hagelslag (puur, dat dan wel weer) en pindakaas, tevens ben ik bewust van de toegevoegde suikers in vlees(waren). En om heel eerlijk te zijn ben ik bang dat het ook best kostbaar zal zijn: De suikerarme en of -vrije boodschappen. Met drie pubers in huis is mijn ervaring dat de inhoud van de keukenkastjes met regelmaat roofgoed is.

Blij Suikervrij. Terwijl ik dit schrijf eet ik op Nieuwjaarsdag de laatste foute maar overheerlijke zoet/zure appelbeignet op, bedekt met een dikke laag poedersuiker. Met zoetstof! (Arghh! Dat had ik écht niet gezien!). Maar hoe pak ik het aan? Ik wil niet halsoverkop beginnen om er vervolgens de brui aan te geven. Wat kan wel? Daar wil ik graag mee starten. En ik heb een handleiding nodig. Die is inmiddels besteld. En de rest gaat vanzelf, hoop ik… mijn wil is er in ieder geval.

Groet,
Nanda

Print Friendly