Het hebben van PDS, het prikkelbare darmsyndroom, is niet fijn. En ook niet handig! Gelukkig scheelt voor mij het volgen van het FODMAP dieet een hoop voor mijn klachten en daardoor voel ik me ook een stuk beter. Zolang ik mijn voeding zelf goed kan bepalen, is er dan ook vrij weinig aan de hand en heb ik ’t allemaal wel aardig onder controle.

Maar twee weken geleden stond er eens iets anders voor me op de planning, ik ging namelijk op een 5-daagse wintersport reis naar de Franse Alpen. Een busreis van 15 uur lang heen, 3 volle dagen skiën en weer een busreis van 15 uur terug. Noem het maar kort en krachtig! Het was het meer dan waard, maar de voorbereiding van deze vakantie vergde echter een stuk meer tijd en energie dan bij eerdere vakanties het geval was.

ibs-graphics-355x416

Zelf was ik tot een jaar geleden gewend dat ik overal ter plekke wel een hapje kon eten, oftewel.. zonder zorgen! En juist gedurende de vakanties vond (of nouja, vind..) ik ’t heerlijk om flink te genieten van een hapje en drankje, maar helaas kan ik daar nu niet meer zo onbezorgd mee omgaan. Nu voel ik me echter niet graag beperkt, dus aan mij dus de uitdaging het alsnog zo zorgeloos mogelijk te maken!

Het begon al met die lange busreis. Op de heenreis zou er namelijk gestopt worden voor een diner aan de snelweg, kortom: heel geschikt voor een vette hap! Maar als PDS-er die het FODMAP dieet volgt werd me dit toch wel een ingewikkeld verhaal, te riskant voor de darmen. Na een middagje brainstormen en plannen voor de reis, bedacht ik als oplossing dat ik gewoon een zelfgemaakte portie pasta mee zou nemen en ter plekke zou opwarmen. En ja, dit was een prima optie. Bij de fastfood ketens zijn ze gewoon bereid je prakkie even in de magnetron op te warmen voor je en vervolgens zat ik daar mijn zelfbereide maaltijd aan een tafeltje op te eten. Het voelt een beetje onwennig en vreemd, maar het was wel de veiligste keuze. Tijdens zo’n busreis last hebben van mijn darmen leek me überhaupt geen optie (voor zover je ’t in de hand kan hebben). Voel je dus vooral niet bezwaard zoiets te doen!

Ook voor de rest van de busreis was ik goed voorbereid. Een rugtas vol gezonde en “veilige” snacks had ik bij me, waardoor ik ook de rest van de uurtjes prima kon doorkomen en ook voor het ontbijt van de volgende ochtend had ik gezorgd. Een dikke plak bananenbrood gemaakt van speltmeel en daarbij nog haverrepen, samen met een stuk fruit zorgden ervoor dat ook mijn ontbijt van die dag niet voor problemen zou zorgen.

suitcase3

De rest van mijn vakantie had ik ook van tevoren al vrijwel helemaal uitgestippeld, alle maaltijden waren bedacht en de boodschappen daarvoor waren gedaan. Ik verbleef in een appartement, dus ik kon ’s avonds zelf mijn maaltijden koken. Mijn koffer was voor de helft gevuld met eten, tsja.. het is een voorbereiding waar je even mee bezig bent, maar ik vond een “zorgeloze” vakantie echt zwaarder wegen dan deze iets wat uitgebreide voorbereiding voorafgaand aan de vakantie.

Al deze voorbereidingen hadden als gevolg dat ik eigenlijk heerlijk en zorgeloos vakantie heb kunnen vieren. Het is misschien soms even wennen en een hapje buiten de deur klinkt zo verleidelijk, maar weeg het voor jezelf af of het je waard is!

Graag deel ik de volgende tips met jullie, wie weet hebben jullie er wat aan!
Wees goed voorbereid en neem zoveel mogelijk producten zelf mee, niks is vervelender dan op je bestemming aankomen, de supermarkt in lopen en eigenlijk niet weten wat je wel en niet kan (of mag) eten. Buitenlandse etiketten zullen het je in de meeste gevallen niet makkelijker maken. Door zelf veel mee te nemen, voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan én gewoon wat kan eten wat je goed kunt verdragen.

– Plan je maaltijden alvast vooruit, bedenk (globaal) wat je zou willen eten gedurende je vakantie en wat je daarvoor nodig zou hebben. Wellicht kun je een groot deel gewoon daar in de supermarkt kopen, maar speciale voedingsmiddelen (denk aan glutenvrij, lactosevrij) kun je voor de zekerheid beter zelf meenemen.

– Ga bakken! Sowieso is het natuurlijk heerlijk om iets te eten wat je zelf gebakken of gemaakt hebt. Maar daarbij heb je zelf in de hand wat er in je baksels terecht komt. Zo kun je bijvoorbeeld tussendoortjes maken, zoals haverrepen, bananenbrood en koekjes.

– Houd (helaas) in je achterhoofd dat ook al is het vakantie, het onbezorgd “buiten de deur” eten eigenlijk niet zo’n optie meer is, maar je kunt wel proberen het voor jezelf zo comfortabel mogelijk te maken door je goed voor te bereiden. Misschien is er zelfs een restaurantje te vinden waar je geschikt eten kunt vinden!

Print Friendly