De titel van deze blogpost kan misschien ietwat obscuur klinken. Toen vriendin Vera vertelde dat haar moeder een boek had over het Bloedgroep Dieet, was mijn eerste gedachte namelijk: “eh wat is dat nou weer?” Ik heb me inmiddels wat meer verdiept in dit concept en ben enthousiast over de achterliggende gedachten. Het ‘enge’ is dat het – in mijn geval althans – helemaal klopt met mijn voedselallergieën.

bloedgroepdieet

Wat is het Bloedgroep Dieet?

Het Bloedgroep Dieet is bedacht door Dr. Peter D’Adamo – een natuurgeneeskundig arts – die  jaren onderzoek heeft verricht naar de relatie tussen onze bloedgroep, voeding en levensstijl. In 1996 publiceerde hij Het Bloedgroep Dieet (Eat Right For Your Type) waarin hij zijn theorie  heeft uitgewerkt. Hij stelt dat de bloedgroep van een persoon bepalend is voor wat je beter wel of niet kunt eten:

“Je bloedgroep is de sleutel  die de deur ontsluit tot de mysteries van gezondheid, ziekte, hoge ouderdom, fysieke vitaliteit, en emotionele kracht. Je bloedgroep bepaalt je vatbaarheid voor ziekten, wat je moet eten en welke lichaamsbeweging je moet nemen”

Ik vind dit een interessante stelling. In zijn boek beschrijft D’Adamo dat zijn vader – ook een natuurgeneeskundig arts – merkte dat “veel patiënten baat hadden bij strikt vegetarische en vetarme diëten, maar een bepaald aantal patienten niet vooruit leek te gaan of zelfs achteruitging.” Hij bedacht een theorie dat er een blauwdruk zou moeten zijn om deze verschillen vast te stellen: de bloedgroep van een persoon zou volgens hem deze verschillen verklaren. Hij heeft deze theorie jaren getest in zijn praktijk en het bleek dat er duidelijk een verschil zichtbaar was tussen mensen met bloedgroep A en bloedgroep O. Zo is het – volgens zijn theorie – zo dat mensen met bloedgroep O vlees gebruiken als energie, terwijl mensen met bloedgroep A dit juist opslaan als vet. Dat is natuurlijk een wezenlijk verschil!

Bloedgroepen

Zoals je wellicht al wel weet zijn er 4 verschillende bloedgroepen: O, A, B,  en AB. Bloedgroep O is volgens D’Adamo de oudste bloedgroep van de mensheid en is toen onze voorouders veranderden van voornamelijk jagers naar een meer agrarische samenleving en als “reactie op de ontelbare infecties die veroorzaakt werden door een toegenomen bevolking en belangrijke veranderingen in de voeding.” Hieronder een overzicht van ontwikkeling van de verschillende bloedgroepen:

  • De klim van de mensheid naar de top van de voedselketen (de volledige evolutie van groep O)
  • De verandering van jager-verzamelaar in een gedomesticeerde agrarische levensstijl (opkomst van groep A)
  • De verandering en migratie van de rassen van het Afrikaanse thuisland naar Europa, Azie en Noord-en Zuid-Amerika (ontwikkeling van groep B)
  • De moderne vermenging van ongelijksoortige groepen (opkomst van groep AB)

Ik heb zelf bloedgroep O. Ik weet dat er  mensen zijn die niet weten wat hun bloedgroep is, maar het is zeker handig om te weten! Als je je bloedgroep niet weet, dan kun je die heel makkelijk laten bepalen bij je huisarts (prikdienst).

ABO_blood_type.svg

Het dieet

In zijn boek maakt D’Adamo een onderscheid tussen de 4 primaire bloedgroepen (of het positief of negatief is, is voor hem niet relevant) en hij legt heel specifiek uit wat voor soort eten goed voor welke bloedgroep is. Hij maakt een onderscheid tussen verschillende types voedsel: heilzaam, neutraal en te vermijden. Dit wijst zich eigenlijk al vanzelf. Voor elke bloedgroep maakt hij gebruik van dezelfde voedselgroepen, variërend  van vlees en gevogelte tot melkproducten tot noten en zaden en alles waar daar tussen in zit. Aan het eind van ieder hoofdstuk staan ook wat recepten die van toepassing zijn op de specifieke bloedgroep.

In mijn geval komt heel duidelijk naar voren dat zuivelproducten niet geschikt zijn voor mij: “bloedgroep O moet het gebruik van zuivelproducten streng beperken. Hun systeem is niet erg geschikt voor een goed metabolisme hiervan en er zijn geen heilzame voedselsoorten in deze groep.” Dat is dan meteen duidelijk, toch? 🙂

Bloedgroep Dieet

Ook kan ik volgens het Bloedgroep Dieet niet goed tegen tarwe (gluten) en hij is daar vrij kort en krachtig over: “mensen met bloedgroep O verdragen geen tarweproducten en je moet ze volledig uit je dieet schrappen.” Dus.. ok! Wel  typisch dat ik zelf – voordat ik dit boek heb gelezen – al het gevoel had dat er nog iets in mijn eten zat waar mijn lichaam niet goed op reageerde. Ik merk zelf dat tarwevrij eten een positief effect heeft op hoe ik me voel: ik heb veel minder last van rommelende darmen en een opgeblazen buik op de dagen dat ik geen tarweproducten eet. Ik probeer dat nu dan ook echt zoveel mogelijk te vermijden en ik moet zeggen dat dat prima lukt. Ik ontbijt met Overnight Oats met Yoghurt en haal de havermout uit Duitsland omdat er daar minder risico bestaat dat het in aanraking is geweest met tarwe. Tijdens de lunch eet ik spelt-zuurdesembrood en ‘s avonds, als we toevallig we pasta eten, neem ik de glutenvrije of spelt varianten. Koekjes en andere tussendoortjes eet ik toch al amper meer en als ik zin in iets heb, dan maak ik het zelf en gebruik ik speltmeel. Ik heb – volgens mij – geen coeliakie, dus vandaar dat ik wel speltmeel gebruik. Speltmeel is niet geschikt voor mensen met coeliakie.

Mijn mening

Zoals bij alle ‘alternatieve geneeswijzen’ zijn er enorm veel voor-en tegenstanders van het Bloedgroep Dieet. Voorin het boek staat ook een disclaimer dat het boek niet bedoeld is als vervanging van medische aanbevelingen van artsen of andere gezondheidsverzorgers. Daar ben ik het mee eens: nu ik me steeds meer richt op alternatief eten merk ik dat er heel veel verschillende theorieën zijn die lang niet altijd een wetenschappelijke onderbouwing hebben. Wees dus voorzichtig en gebruik theorieën als het Bloedgroep Dieet dus als een soort richtlijn voor je eigen voeding. Ook helpt het om je bewust te worden van wat je eet en het effect van voeding op je lichaam en je gezondheid.

Ik moet zeggen dat in mijn geval heel veel van de informatie lijkt te kloppen met wat ik al wel en niet eet en ik ben daarom zelf best enthousiast over de aanbevelingen die gedaan worden. Ook verklaart het Bloedgroep Dieet voor mij waarom ‘mainstream’ diëten niet voor iedereen hetzelfde werken. Think about it! 😉

Praktische info

Ik kan helaas niet iedere bloedgroep uitgebreid beschrijven, omdat dit artikel dan wel heel erg lang wordt. Ben je benieuwd naar de richtlijnen voor jouw bloedgroep? Het Bloedgroep Dieet Boek is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com voor €18,95.

 

Print Friendly