Een tijdje terug schreef ik een review over het boek 100% Suikervrij in 30 Dagen van Carola van Bemmelen. Ik was (en ben) heel erg te spreken over dat boek. Inmiddels heeft Carola een nieuw boek: het 100% Suikervrij Basiskookboek. Benieuwd of ik hier ook zo enthousiast over ben? Lees dan vooral verder!

100% Suikervrij Basiskookboek - Blij Zonder Suiker

De auteur – Carola van Bemmelen – is een internationaal gediplomeerde food en lifestyle coach. Ook dit boek is weer lekker fleurig vormgegeven en valt enorm op tussen mijn andere (kook)boeken. Het boek bestaat uit vijf verschillende delen, beginnend met informatie over suiker en de effecten op onze gezondheid.

Deel 2 is eigenlijk een samenvatting van het eerste boek: de Sugarchallenge. Je wordt uitgedaagd om in 30 dagen van suikerverslaafd naar suikervrij te gaan. Dit is opgebouwd in 3 fases: de voorbereidingsfase (denk hierbij aan boodschappen doen), de suikervrije fase en de suikerbewuste fase. Tijdens de suikervrije fase eet je helemaal geen suiker en na deze fase kun je overstappen op de 80/20 regel. Dit doe ik nu zelf ook: 80% van de tijd eet je geen suiker en 20% van de tijd kun je dan iets nemen met suiker en daar dan ook echt van genieten. Het boek geeft je praktische handvatten om je door de challenge te begeleiden.

kookboek1

Deel 3 van het boek gaat dieper in op voeding voor een gezonde bloedsuikerspiegel. Wat zijn nou goede koolhydraten, eiwitten en vetten? Ook staat Carola stil bij de verschillende suikervervangers die op de markt zijn, zoals Stevia, honing, palmsuiker, lucuma en gedroogde vruchten. Waar in haar eerste boek er eigenlijk maar een klein gedeelte van het totale aantal pagina’s aan recepten gewijd is, beslaan de recepten in dit boek ruim 3/4 van het totaal. Echt een kookboek dus, maar dan met veel extra informatie. Je vind er recepten voor het ontbijt, brood, lunches, diner, desserts, snacks en feestgerechten.

Zo staan er bijvoorbeeld fantastische recepten voor taarten, zoals een bananen-chocoladecake en een MonChou-hazelnoottaart in, maar vind je ook recepten voor ontbijtkoek, brood, salades, dressings, pizza’s, soepen en nog veel meer.

kookboek2

Mijn mening
Ook dit boek is erg uitgebreid en informatief en heel erg leuk vormgegeven. Ik vind dat het een goede aanvulling is op het eerdere boek, maar doordat de Sugar Challenge min of meer wordt samengevat in dit boek, heb je het eerste boek niet per se nodig. Wat ik wel jammer vind is dat er geen foto’s van de recepten in het boek staan. Zelf vind ik het altijd prettig als ik een indruk heb van hoe iets er uit komt te zien.

Als je op zoek bent naar een informatief boek over hoe je geen of minder suiker meer kan eten en naar leuke suikervrije recepten, dan is dit zeker een aanrader!

Praktische info
Het 100% Suikervrij Basiskookboek telt 192 pagina’s en is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com voor € 19,99.