Laatst ontving ik het boek 100% Suikervrij in 30 Dagen van Carola van Bemmelen in de brievenbus. De titel sprak me uiteraard meteen ontzettend aan en toen ik het vluchtig even doorbladerde, viel het me meteen op hoe leuk het boek is vormgegeven.

100% Suikervrij - Blij Zonder Suiker

Ik ben groot fan van boeken die meer informatie geven over suiker, suikergebruik en vooral over hoe je kunt stoppen met het (overmatig) eten van suiker. Dit boek valt meteen op tussen alle andere boeken die ik heb door de felle kleuren. De auteur – Carola van Bemmelen – is een internationaal gediplomeerde food en lifestyle coach. Voor dit boek heeft ze een drie fasenplan ontwikkeld om gedurende 30 dagen suiker te laten staan. Het boek staat dan ook vol informatie over suiker, praktische tips, recepten en voorbeeldmenu’s.

Het boek bestaat uit zes verschillende delen, beginnend met informatie over suiker en redenen waarom mensen suiker eten. Deel 2 gaat over de rol van suiker binnen onze maatschappij en welke rol marketing hier in speelt. Ook legt ze in dit deel uit welke soorten suiker er allemaal bestaan (geraffineerd en ongeraffineerd). Deel 3 heeft betrekking op de invloed van suiker op onze gezondheid en ons lichaam.

100suiker1

Na al deze interessante materie is het dan tijd om in deel 4 te testen of jij een suikerverslaving hebt. De kans is héél groot – als je nog niet suikervrij eet – dat je verslaafd bent aan suiker. Carola legt uit hoe een suikerverslaving ontstaat, wat de symptomen van suikerverslaving zijn én hoe je je bewust kunt worden van dit feit.

Deel 5 van het boek gaat over hoe jij suikervrij kunt gaan leven en bevat de drie fasen van de Sugarchallenge. Het begint met een goede voorbereiding en Carola geeft interessante tips en aanwijzingen over hoe je dit het beste kunt doen. Ook heeft ze een aantal pagina’s gewijd aan suikervrij shoppen in de supermarkt. Uit ervaring weet ik dat je de eerste weken constant labels staat te lezen om te kijken wat je nou wel of niet kunt eten. Hier heeft Carola overigens slim op ingespeeld: bij het boek zit een pasje waar de ‘schuilnamen’ van suiker op staan. Ideaal om in je portemonnee te bewaren.

Deel 6 bevat allerhande suikervrije recepten, waaronder lunch-tips, maaltijden, desserts, baksels en drankjes om je op weg te helpen.

boek

Mijn mening
Ik ben fan van dit boek! Naast de inhoud – die erg uitgebreid en informatief is – vind ik het boek ontzettend gaaf vormgegeven. Ik vind de illustraties en foto’s in typische pin up-stijl erg aansprekend. Ook denk ik dat het drie fasenplan goed in elkaar zit en dat je daarmee binnen 30 dagen heel veel kunt bereiken. Het lijkt heel erg op hoe ik het zelf heb aangepakt en ik spreek dus uit ervaring dat dit zeker werkt.

Het belangrijkste is echter dat je 100% voor jezelf moet bepalen dat je je leven anders wilt indelen. Anders kun je nog zó veel boeken lezen en cursussen volgen, dan val je toch snel weer terug in je oude levensstijl. Dit boek is wat mij betreft een uitstekende aanvulling in mijn boekenkast en heb hier toch weer wat nieuwe dingen van geleerd. Een aanrader dus!

Praktische info
100% Suikervrij in 30 Dagen telt 176 pagina’s en is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com voor € 19,99.

100procentsuiker