foodwatch_campagne_maya_de_bij_1024_617_c1

Gisteren las ik op Foodwatch dat de voedingsindustrie blijkbaar haar eigen gemaakte afspraken in o.a. de Reclame Code omtrent kindermarketing van junkfood niét nakomt. Ondanks dat er steeds meer kritiek komt op junkfood (en dan niet alleen een burger van de Mac, maar pakjes van Wicky vallen daar wat mij betreft ook onder) vanuit wetenschappelijke hoek (check Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding) én vanuit consumenten, blijkt dat er steeds meer geld wordt uitgegeven door de voedingsindustrie aan foute reclame.

Kijk, ik ben zelf online marketeer/consultant, dus ik weet dat merken graag hun product aan de man willen brengen en ik ken de trucjes. Maar, ik vind dit persoonlijk écht een brug te ver. Marketing zou niet gericht moeten zijn op kinderen! Ik heb daar altijd al moeite mee gehad, omdat het wel een hele makkelijke keuze is qua marketingstrategie voor een marketeer of bedrijf: als je de kinderen ‘pakt’, dan moeten de ouders wel overstag, zo denkt men vaak. Er zijn legio voorbeelden van dit soort marketing en ik denk echt dat hier snel iets mee gedaan moet worden.

In mijn vorige artikel over de macht van de suikerlobby, schreef ik al dat ik denk dat dit op politiek niveau moet gebeuren. De voedingsindustrie heeft zelf de summiere reclameregels opgesteld in die Reclame Code, maar ze houden zich zelfs niét aan die lullige regeltjes. Er is dus meer nodig! Maar wat kunnen wij doen? Ik zou zeggen, teken de e-mailacties van Foodwatch én meld je aan bij de ASKOV. Zij hebben een Position Paper opgesteld met maatregelen die dringend getroffen moeten worden:

Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum. Het gaat hier niet om een verbod op de consumptie van bepaalde producten, maar om de marketing ervan.

Klik hier voor de volledige tekst van de Position Paper.

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw mening over kindermarketing! ♥

liefs

Print Friendly