Zo, daar ben ik weer! Het is een tijdje wat stiller geweest hier op Blij Zonder Suiker. Dat had zo z’n redenen, zoals je o.a. hier kunt lezen. Hierover komt binnenkort een heel persoonlijk artikel online. Gelukkig merk ik dat mijn creativiteit weer terug begint te komen, dus langzaam aan zal ik weer beginnen met wat regelmatiger een artikel online te plaatsen.

Vandaag is het tijd voor een artikel over bewuster eten. Veel mensen hebben als goed voornemen om in het nieuwe jaar dit keer toch écht gezonder te gaan eten. Veel mensen houden dit dan ook goed vol, maar ik weet dat er ook véél meer mensen zijn die het een week volhouden om vervolgens weer terug te vallen in hun oude eetpatroon. Ik begrijp dit heel goed (ik heb zelf ook moeite met nieuwe routines in te bouwen) en daarom heet dit artikel ook niet ‘gezonder eten in 2017’.

Door mijn revalidatie-traject van het afgelopen jaar, ben ik erachter gekomen dat BEWUST eten voor mij echt véél beter werkt dan per sé die focus op GEZOND eten. Dat wil niet zeggen dat ik niet gezond eet, maar doordat ik me bewust ben van wat ik eet, komt de rest eigenlijk veel makkelijker. Hoe vaak schrokken we onze lunch niet weg achter de computer? Of eten we ons avondeten als zombies op de bank voor de TV? Juist dan heb je vaak helemaal niet door wat je eet of hoeveel je daar van eet.

Mindfulness en eten

Dit gaat misschien zweverig klinken, maar dat is het niet (naar mijn mening ;)): door mindfulness toe te passen door de dag heen op de momenten dat je eet, geniet je niet alleen meer van het eten, maar ben je ook bewuster van wat je eet. Onderzoek heeft aangetoond dat door mindful bezig te zijn en écht in het moment te zijn en bewust te zijn van wát je eet, dit een positieve invloed heeft op de grootte van de porties die je eet en houdt het je gewicht meer op peil, doordat je bijvoorbeeld niet op de ‘standby-stand’ een hele zak chips leeg eet.

mindful-eating

Hoe dan?

Als je nog nooit aan mindfulness hebt gedaan, is mindfulness eten misschien een vaag begrip voor je. Voor mij houdt het met name in dat je bewust bent van alles wat je eet: hoe ziet het eten eruit? Liggen er verschillende kleuren op je bord? Let bijvoorbeeld ook op de smaak (is het zuur, zoet of bitter?), de textuur en het mondgevoel.

“If you pay attention to your food you are psychologically more satisfied by it” Dr. David Cox Headspace

Een van de belangrijkste stappen om mindful te eten is langzamer eten! Kauw goed en proef het eten écht voordat je het doorslikt. Je hersenen hebben ongeveer 20 minuten nodig om zich te realiseren dat je maag vol is. Eet je te snel, dan eet je dus eigenlijk (veel) meer dan je eigenlijk werkelijk nodig hebt.

De volgende stap kennen we eigenlijk allemaal wel, maar passen we lang niet allemaal toe: gebruik kleinere borden. Ik ken mezelf: als ik een groot bord heb, dan gooi ik dat net zo vol als een kleiner bord. En veel van ons hebben toch dat stemmetje in ons hoofd dat het zonde is om eten weg te gooien: “kinderen in arme landen, die hebben geen eten en dan gooi JIJ alles weg?!” of de welbekende: “Bord niet leeg? Dan ook geen toetje! Ik heb dat altijd vreemde uitspraken gevonden. Als je vol zit, zit je vol. Juist dat bord leegeten als je eigenlijk geen honger meer hebt, zorgt voor die extra calorieen die je helemaal niet nodig hebt. De oplossing: pak een kleiner bord, neem kleinere porties en eet langzamer!

fcb25de89d65e6aa69e9acffd1b5fca1

Eat healthy

Je kunt natuurlijk heel bewust een Big Mac eten, maar beter is het toch om wat gezondere keuzes te maken. Kies tijdens het boodschappen doen het liefst voor verse producten (groenten en fruit) en let op de hoeveelheid suikers die je binnenkrijgt. Maar, ontzeg jezelf vooral niet álles! Ik zie zoveel mensen die helemaal doorslaan en dat is – wat mij betreft – ook niet de bedoeling. Dan wordt het al snel een obsessie en dat is niet vol te houden. Heb je zin in dat stukje taart? Neem dan de helft van het stuk wat je eigenlijk zou willen en geniet er extra van! Dat is meestal al genoeg om je cravings tevreden te stellen.

Dit zijn in een notendop een aantal tips van mij om mindful met voeding om te gaan. Heb jij nog tips, laat ze dan vooral achter in de comments! 

liefs

 

Print Friendly