Als je op zoek bent naar de juiste mindset of wilskracht om suikervrij te leven, kan een beetje uitleg en inspiratie geen kwaad. In dit artikel geven we je daarom een handige lijst met voordelen van suikervrij eten. Verder hebben we het ook over de meest bekende valkuilen (zodat jij daar niet intrapt).

8 voordelen van suikervrij leven

Suikervrij leven heeft een heleboel voordelen. Zo draagt het bij aan een betere gezondheid en meer energie. Ook voel je je mentaal beter als je suiker laat staan. Bovendien heeft het een positief effect op je hersenfunctie. Dit zijn 8 voordelen van suikervrij leven:

  1. Gezonde botten en tanden

Suiker is voedsel voor de slechte bacteriën in je mond. Bovendien berooft suiker je lichaam van mineralen die nodig zijn voor gezonde botten. Als je suikervrij leeft, verminder je de groei van bacteriën die je tanden aantasten en zorg je er juist voor dat je lichaam alle mineralen uit voedsel binnenkrijgt. Zo draagt suikervrij leven bij aan gezonde tanden en sterke botten.

  1. Meer energie

Het klinkt een beetje tegenstrijdig, maar het is waar: door geen suiker meer te eten, krijg je meer energie. Niet alleen doordat je lichaam vitamines beter kan opnemen. Met suikervrij leven voorkom je namelijk ook dat je last krijgt van bloedarmoede. En wat dacht je van de energiedip na het eten van suikerrijk voedsel? Ook daar heb je met suikervrij leven geen last van!

  1. Mentale gezondheid

Suikervrij leven is goed voor je mentale gezondheid. Je voelt je opgewekter als je geen suiker eet en je hebt eveneens meer innerlijke rust.

mentalhealth

  1. Betere hersenfunctie

Uit onderzoek blijkt dat suiker geheugenverlies en concentratieproblemen kan veroorzaken. Niet zo best dus. Suikervrij leven doet je hersenen goed. Je bent alerter, kunt je beter concentreren en ook nog eens scherper denken. Wie wil dat nou niet?

  1. Betere weerstand

Suiker voorkomt de afgifte van groeihormonen, wat een negatieve invloed heeft op je immuunsysteem. Als je suiker laat staan, heb je hier geen last van en blijft je weerstand beter op peil. Je immuunsysteem kan bovendien de witte bloedcellen gebruiken voor het verdrijven van ziekmakers. Zou je wél suiker eten, dan heeft je afweersysteem deze ook nodig voor het opruimen van de afvalstoffen die suiker in je lichaam achterlaat.

  1. Optimale stofwisseling

Suiker voedt de ziekmakende bacteriën in je darmen en kan bovendien ontstekingen veroorzaken. Hierdoor kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel en winderigheid. Door suikervrij te leven blijven je maag, darmen en darmflora gezond en profiteer jij van een gezonde stofwisseling en een platte buik.

Prikkelbare-Darm-Syndroom

  1. Goed voor je gewicht

Als je geen suiker eet, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel. Hierdoor heb je minder eetlust en ook minder trek in zoet, wat goed is voor je gewicht. Bovendien wordt te veel suiker omgezet in vet. Daar heb je met suikervrij leven ook geen last van.

  1. Mooie huid

Suikervrij leven is goed voor je huid. Suiker kan er namelijk voor zorgen dat je huid gaat ontsteken en er dof en slap uitziet. Ook rimpels kunnen het gevolg zijn van suikerconsumptie. Door suiker uit je dieet weg te laten, voorkom je dit alles en kun je genieten van een gezonde, gladde huid.

Valkuilen van suikervrij leven

Naast voordelen heeft suikervrij leven ook een paar valkuilen. Dit zijn er drie:

  1. Denken dat je niets meer mag eten

Suikervrij leven is leven zonder geraffineerde suikers en bewerkte producten. Het is een valkuil om te denken dat je helemaal geen suiker meer mag eten, want suiker zit bijvoorbeeld ook in kleine hoeveelheden in groenten. Hierin zitten echter ook gezonde vezels, vitamines en mineralen. Die moet je zeker wel binnenkrijgen!

Frambozen

  1. Kiezen voor ongezonde suikervervangers

Als je suikervrij gaat leven, maar de suiker gaat vervangen door chemische zoetstoffen als aspartaam, heeft dat nog geen positief effect op je gezondheid en gewicht. Integendeel. Chemische producten belasten je lichaam alleen maar en hebben soms zelfs dezelfde werking op je bloedsuikerspiegel als suiker. Laat deze dus ook weg uit je eetpatroon als je suikervrij wilt leven.

  1. Je te buiten gaan aan natuurlijke suikervervangers

Het is een valkuil om je te buiten te gaan aan natuurlijker suikers als honing, agavesiroop of kokosbloesemsuiker. Hetzelfde geldt voor fruit en zuidvruchten. Voor je lichaam blijven het namelijk suikers, ook al verteren ze langzamer dan geraffineerde witte tafelsuiker. Gebruik natuurlijke suikervervangers dan ook met mate.

Praktische tips om valkuilen te vermijden

Hoewel de valkuilen misschien anders doen vermoeden, hoeft suikervrij leven helemaal niet moeilijk te zijn. Hier zijn vier tips om de valkuilen te vermijden:

  1. Laat pakjes en zakjes staan. Vooral in bewerkte voeding uit pakjes en zakjes kun je veel geraffineerde suiker vinden. Als je deze producten laat staan en kiest voor verse en onbewerkte voedingsmiddelen, krijg je naast wat natuurlijke suikers gegarandeerd ook gezonde vitamines, mineralen en vezels binnen.
  1. Zoet cake en gebak met fruit, specerijen en zuidvruchten. Van bananen, peren en appels kun je puree of moes maken en deze door het beslag doen voor een lekkere zoete smaak. Ook met gedroogde dadels, abrikozen en rozijnen kun je baksels zoeten. Net als met natuurlijke vanille en kaneel. Het is in het begin misschien even wennen dat het gebak minder zoet is, maar al gauw weet je niet beter.
  1. Geniet met mate van natuurlijke suikervervangers. Voeg honing en andere natuurlijker suikers gerust toe als je koffie, thee of gebak zonder zoetstof écht niet lekker vindt. Gebruik je grote hoeveelheden omdat je de intens zoete smaak van geraffineerde suiker gewend bent, probeer de hoeveelheid dan steeds een beetje af te bouwen.

Suikervrij

  1. Als je aan het afvallen bent laat je het beste alle natuurlijke suikervervangers staan en houd je het bij één stuk fruit per dag en af en toe een handje zuidvruchten. Dat helpt om overtollig gewicht kwijt te raken.

Wil je starten met suikervrij leven? Bekijk dan deze tips. Hier vind je nog een heleboel handige tips om de eerste dagen door te komen.

Ken jij nog meer voordelen en valkuilen van suikervrij leven? Of heb je tips om de valkuilen te vermijden? Deel deze dan hieronder in de reacties!

Print Friendly