In het artikel van vandaag kunnen jullie kennis maken met Kim. Kim is 1 van de nieuwe gastbloggers op Blij Zonder Suiker. Ze zal 1 keer in de 2 weken een stuk schrijven over haar ervaringen met suikervrij leven en dan met name over hoe ze dat doet in haar gezin samen met haar man én 2 jonge dochters. Want, zelf thuis bewust suikervrij eten is 1 ding, maar hoe ga je bijvoorbeeld om met de talloze kinderfeestjes en traktaties? Daarnaast is Kim pedagoge en eigenaresse van een gastouderbureau. Heel veel leesplezier!

HR
Hallo lezers,20141103_141930

Ik ben Kim (31 jaar) en sinds kort (zo goed als) suikervrij samen met mijn man en twee dochters van 1 en 3. Waarom suikervrij? Het begon eigenlijk met de keuze om onze dochters zo gezond mogelijk te laten eten. Als jonge moeder sta je voor zoveel keuzes. Borstvoeding of flesvoeding, potjes of zelf koken, pureren of stukjes eten en ga zo maar door. Iedereen heeft er wel iets over te zeggen en er is veel over te lezen, maar ik volg mijn moederhart. Graag deel ik met jullie in mijn artikelen mijn reis door de jungle van voedsel voor kleintjes en hoe wij suikervrij leven.

Van borstvoeding tot suikervrij.
Toen mijn oudste meisje een half jaar was, kon ik bijvoeding gaan geven. Ik wist dat ik geen potjes wilde geven want dat kon voor mijn gevoel toch niet de natuurlijkste voeding zijn? Niet dat ik daar verstand van had hoor, helemaal niet, maar dat was wat mijn moederinstinct me zei. Ik ging het internet op en vond een artikel over de Rapley-methode. Dit is een methode waarbij je je baby vuistgrote stukjes eten aanbiedt en je baby bepaalt de rest.

Hiermee ging ik aan de slag. Je begint met zacht fruit en gekookte of gestoomde zachte groenten. Wat was het fijn te kijken naar hoe mijn baby al haar eten aan het ontdekken was. Kleur, geur, textuur en smaak: alles is belangrijk. Je moet alleen tegen geknoei kunnen, want het wordt gegarandeerd een kliederboel. Voor degene die hier meer over willen lezen, er volgt hierover binnenkort een artikel.

In het boek Eten voor de Kleintjes van Stefan Kleintjes staat een heel mooi introductieschema voor bijvoeding. Het schema gaat ook nog eens uit van gezonde voeding, dus wat wil je nog meer… Bij beide kinderen heb ik dit schema aangehouden en kregen ze tot ze ruim 1 jaar waren groente, aardappels, pasta, rijst en soms vlees zonder toevoegingen, brood met appelstroop en pindakaas of geprakt fruit en alleen gezonde tussendoortjes. Bij mijn oudste ging ik daarna langzaamaan wat sausjes introduceren en ging ze meer met de pot mee-eten. Ook onder af en toe een koekje kwam ik niet meer uit, maar snoep kreeg ze van mij niet.

Eten-kinderen-4

In de zomer van dit jaar kwam ik via Facebook bij een site terecht waar je een soort e-cursus kon volgen om suikervrij te gaan eten in een aantal weken. Ik vond gezond eten altijd al belangrijk en waarom alleen de kinderen gezond laten eten? Daarnaast had mijn man van zijn chiropractor te horen gekregen dat zijn suikerinname zijn rugklachten kon veroorzaken. Dus ik melde me aan voor de cursus en kreeg elke dag via de mail informatie. Op dat moment had ik er echter te weinig tijd voor me er echt goed in te verdiepen, dus gingen er nog een aantal weken overheen voordat ik er echt indook.

Na het lezen van alle informatie, ging ik naar mijn man en hij stond er eigenlijk ook wel voor open. We besloten het eens te proberen. Ik ben zelf een type dat gemiddeld 6-8 keer per dag wat eet, waaronder vaak koekjes, chocola en/of chips ’s avonds op de bank. Mijn man is gek op chocola en marsepein, dus het zou nog een hele uitdaging worden. Ook de hagelslag, kokosbrood en hazelnootpasta voor op brood zouden we erg gaan missen. En niet te vergeten, hoe zouden we onze driejarige zover kunnen krijgen en hoe moet je uitleggen dat ze geen kokosbrood (haar favoriet) meer op brood krijgt.

Een (bijna) suikervrij leven
Door ons goed in te lezen in de wereld zonder geraffineerde suikers en welke benamingen deze allemaal hebben was het een stuk makkelijker de supermarkt in gaan. Als je weet wat je moet mijden is het een kwestie van ingrediënten lezen. Dit was alleen een hele opgave met twee ongeduldige kinderen, maar natuurlijk de enige manier om te weten wat je eet.

Nu – vier maanden verder – lees ik nog steeds dagelijks etiketten, maar belangrijker, we leven suikervrij. Ons suikervrije leven bevalt ons super. We voelen ons goed, we gaan bewust met eten om en ik ben weer lekker veel aan het bakken. Ik blijf het heerlijk vinden om te snacken, maar nu kies ik voor gezond in de vorm van fruit, noten of af en toe een eigen baksel. Ik moet eerlijk zeggen dat zelfs de behoefte aan suikerproducten er bijna niet meer is en ik loop makkelijk langs de koekjes, chocola en snoepjes in de winkel.

Gobble-Gobble

Voor mijn man geldt hetzelfde en ook mijn oudste dochter doet het goed. We hebben haar verteld dat suiker niet gezond is. Nu zegt ze als we langs het kokosbrood in de supermarkt lopen: “mama, daar zit suiker in hè, dat is niet gezond toch?”. Ze neemt er genoegen mee en accepteert het. Helaas komen we niet onder alle ongezonde traktaties uit op de peuterschool en op verjaardagen. Ik wil haar ook geen uitzondering laten zijn. Wij hebben nu met ons gezin de afspraak dat we thuis suikervrij eten en best wel een keer een uitzondering mogen maken bij een bijzondere gelegenheid als feestjes, uit eten, vakantie e.d. Regel daarbij is niet te vaak en niet teveel in een keer. Ik denk dat we hiermee voor nu een mooie balans hebben gevonden.

Het ontdekken gaat door
Onze zoektocht in onze nieuwe levensstijl zal hier niet stoppen. Ik bak graag (samen met mijn dochter) en probeer wekelijks nieuwe dingen uit. Ik ben op zoek naar lekkere recepten voor toetjes, sappen, smoothies, baksels, ijsjes, sausjes en nog veel meer. Één keer in de twee weken kunnen jullie een artikel van mij op Blij Zonder Suiker verwachten en meelezen met mijn ervaringen, ontdekkingen en recepten. Dus tot snel!

Groetjes,
Kim

Bron foto’s: Pop Sugar

Print Friendly