Terwijl mijn medebloggers een writersblock hebben, op vakantie zijn, of genieten van de zon, schrijf ik rustig door… En ik leer, elke dag meer!

Dat merkte ik al toen ik begon met suiker weren uit zoveel mogelijk voedsel dat ik eet.
Sinds een paar weten eet ik ook gluten- en lactosevrij. Ergens hoop ik dat het tijdelijk is, al heeft het ook wel kleine voordeeltjes.

In het begin met gluten- en lactosevrij was het weer even zoeken. Inmiddels kan ik al aardig inschatten waar gluten of lactose in zit.
Ik moet zeggen; het scheelt denk ik enorm dat ik geen coeliakie (spreek uit als: seu-lia-kíe) heb. Dan kun je, zo heb ik gelezen, echt helemaal geen gluten verdragen.
In mijn geval zit het gelukkig net even anders. Samen met een diëtiste kijk ik of het minder klachten geeft. Het lijkt er wel op kan ik zeggen. (Vandaag op werk had ik enorme zin in een loempia en de champignonnensoep. Dus daar heb ik me aan gezondigd. Mijn buik vindt dat toch iets minder leuk…)

Learning

Terug naar de titel. Wat leerde ik zoal bij de afgelopen tijd:

  • Wat is dat nou: gluten?
    Gluten is een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt en khorasan tarwe (ook wel bekend als kamut ®). Gluten zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt.
    En sommige mensen kunnen daar niet zo goed tegen.
  • Haver en gerst zijn van nature glutenvrij
    Alleen door het bewerkingsproces kan het zijn dat ze met andere gluten bevattende producten in aanraking komen. Ook hier geldt weer: voor mij geen probleem. Maar voor mensen met coeliakie kan dat wel degelijk een probleem zijn.
  • Pakjes lezen blijft verstandig
    Je kunt er bijvoorbeeld niet zonder meer vanuit gaan dat bijvoorbeeld tomatenketchup glutenvrij is. Om het te binden kan het zijn dat een fabrikant bindmiddel met gluten gebruikt.
    Als je (veel) vlees eet, blijft pakjes lezen helemaal verstandig. Paneermeel gebruiken ze vaak om het vlees bij elkaar te houden. Zo ook in ‘doodgewone’ hamburgers en frikadellen (niet dat ik nou vaak frikadellen eet, maar ik zocht er wat over op de afgelopen tijd…).
  • Allesbinder (van dat hele fijne vertrouwde merk) bestaat voor het grootste gedeelte uit maltodextrine (suiker dus!) en daarna pas uit gemodificeerd zetmeel (zonder gluten blijkbaar). En raad eens: 2 ingrediënten staat ook nog eens glucosestroop, alsof het nog niet zoet genoeg was!
  • BBQ zonder gluten en lactose is een uitdaging. Naast vlees moet je dus ook alle sauzen checken. Kijk lactose verwacht ik nog wel in een saus, maar gluten. Verse aïoli vond ik als enige sausje zonder gluten en lactose.
    En glutenvrij brood vind ik niet super lekker. Het is droog en er zit vaak suiker in. Want ja, je moet toch wat!
    Wil je bbq’en, dan ben je dus aangewezen op veel kip, vis (bij beiden is zelf marineren de beste oplossing), aïoli en groenten dus.
  • Spontaan in restaurants uit eten kan nog 🙂
    Veel restaurants hebben tegenwoordig een speciale allergenenkaart. Laatst schoof een kok aan ons tafeltje aan om de hele kaart met me door te nemen. Wat een service!
    En in 1 restaurant hadden ze zelfs een speciale glutenvrije friteuse, ja ,ja, die nemen echt geen risico.
  • Keuzes: het lijkt vaak wel een tweestrijd: of gluten(- en lactose)vrij of suikervrij. Maar allebei lijkt bij sommige producten onmogelijk: crackers, brood, ontbijtgranen, koek.

Gelukkig heb je altijd nog de keuze om producten zelf te maken!
Als ontbijt eet ik tegenwoordig boekweitpannenkoeken. Eens per week bak ik een hele stapel en een gedeelte vries ik dan in. Super lekker met suikervrije jam!
Lunch: vaak salade met een eitje of rijstewafels.
Diner: dat lukt best makkelijk. Glutenvrije pasta en granen zijn in de supermarkt goed verkrijgbaar. De smaak verschilt van soort tot soort…

En omdat je nooit te oud bent om te leren, geef ik de moed niet op! Zo leer ik dus elke dag bij!

Noot: Sommige gegevens uit deze blog heb ik opgezocht op glutenvrij.nl

Print Friendly