Eigenlijk geloof ik niet zo in goede voornemens die je altijd rond 1 januari maakt. Meestal houden mensen (waaronder ik helaas ook) dat een tijdje vol en vallen daarna weer terug in hun oude patroon. Waar ik wel in geloof zijn doelen. En die stellen en daar naar leven. Ik kan me voorstellen dat als je mijn blog bezoekt, je óf al bewust leeft en met voeding bezig bent óf op zoek bent naar hoe je daar in hemelsnaam mee moet beginnen. Dit artikel is eigenlijk bedoeld voor diegene die graag bewuster willen zijn van wat ze eten, maar uiteraard kunnen er (hopelijk) tips voor iedereen bij zitten.

Dus, je hebt besloten om na al dat lekkere eten van de afgelopen maand wat rustiger aan te doen en je wat meer bewust te worden van wat je eet? Mooi, dan ben je hier aan het juiste adres! In dit artikel zal ik je niet vertellen dat je in 1 keer alles moet opgeven, dus *nooit* geen suiker meer of *nooit* geen chocolade meer. Nee, ik wil dat je vooral bewust wordt van wat je op een dag nou eigenlijk eet én misschien wat meer gezondere keuzes maakt. Doe dat niet voor mij, maar voor jezelf. Stel je als doel (dus niet als voornemen) dat je dit jaar bewuster bezig wilt zijn met voeding en handel daar naar.

lesssugar

Ik zal een aantal tips delen die mij heel erg hebben geholpen in het aanpassen van mijn voedingspatroon. Dit zijn geen rigoureuze aanpassingen, maar hopelijk helpen ze je bij het beseffen van wat je eet. Voel je vooral niet schuldig als het een keer misgaat! Ik ben er zelf nog lang niet hoor en heb als doel gesteld om in februari echt een maand helemaal glutenvrij te eten bijvoorbeeld. Waarom februari? Ik hoor je al denken, van uitstel komt toch afstel? Dat komt omdat ik in januari heel veel van huis ben, voor zowel mijn werk als een vakantie, dus dat is dan echt niet te doen voor mij.

Hier komen ze dan, mijn 10 tips voor iedereen die graag wat gezonder wil gaan eten:

1. Check de ingrediëntenlijst van alles wat je eet. De meest simpele tip, maar voor mij was dit echt een eye-opener. Zodra je de ingrediënten gaat checken van producten die je normaal zonder na te denken eet, zul je schrikken van de hoeveelheid suiker en chemische troep. Echt waar! Wist je dat boemboes bijvoorbeeld gemiddeld 7 E-nummers (!) bevatten, waaronder in 99,9% van de gevallen suiker én de smaakversterker MSG (Ve-Tsin/E621). Het lijkt misschien gezond, zo’n ‘verse’ kruidenmix waar je vlees en groenten bij doet, maar dat is het dus niet. MSG (en suiker) is echt troep en zou je eigenlijk volledig moeten vermijden. Fabrikanten gebruiken vaak andere termen voor suiker op hun verpakking. Klik hier voor een overzicht.

2. Stop met koken uit pakjes en zakjes. Zoals ik hierboven al aangaf, zitten in alle kant-en-klaar mixen (niet alleen in boemboes) in de supermarkt ontzettend veel ingrediënten die je echt niet nodig hebt. En in ieder pakje, van soep tot burrito’s tot nasi, zit suiker. Ik heb zó ontzettend veel verpakkingen in de supermarkt gecheckt omdat ik hoopte iets te kunnen vinden wat wel geschikt was… maar helaas. Zelf koken is vaak net zo makkelijk en snel, maar wel véél lekkerder. Als je zelf kruiden toevoegt aan je gerechten, smaakt het zoveel voller. Dan is niet meer elke hap hetzelfde. Ik merkte echt zo’n ontzettend verschil! Er zijn tal van sites met lekkere recepten te vinden en hopelijk vind je er hier ook een aantal. 😉 Wil je het jezelf toch een keer heel makkelijk maken, ga dan naar een reformwinkel. Daar vind je kant-en-klaar mixen die niet al die troep bevatten.

3. Kies minder vaak voor (volkoren) tarweproducten. Tarwe is in zijn huidige vorm niet heel erg gezond. We weten allemaal dat er veel tarwe geproduceerd moet worden om de wereldbevolking te voeden. De mens zou de mens niet zijn als dat proces niet geoptimaliseerd zou worden. Dat betekent dat er genetische manipulatie aan te pas komt. Het is blijkbaar zelfs zo dat tarwe in de huidige vorm niet meer zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest kan overleven. Na het eten van twee volkoren boterhammen gaat je bloedsuikerspiegel meer omhoog dan wanneer je twee lepels kristalsuiker zou eten. Klik hier voor mijn artikel over tarwe. Ik ben zelf overgestapt op spelt (brood en pasta): ik merk dat mijn lichaam daar beter mee kan omgaan. Misschien kun je wat afwisselen met je ontbijt; maak bijvoorbeeld eens overnight oats, bak een amandelbrood of bananenbrood.

4. Kies voor suikervervangers als je zelf iets bakt. De beste manier – als je zin hebt in iets zoets – is om zelf iets te bakken en gebruik te maken van een suikervervanger. Maak bijvoorbeeld wat meer beslag voor je favoriete koekjes en vries een gedeelte in. Als je dan een keer zin hebt in vers gebakken koekjes, dan zijn ze zo klaar!

snickerr

Ik ben zelf groot fan van palmsuiker. Het is niet zo duur als kokosbloesemsuiker, maar heeft ook een lage glycemische index (GI), waardoor er geen pieken (en bijbehorende dalen) in de je bloedsuikerspiegel ontstaan. Hierdoor voorkom je de welbekende sugar-high en het crash-moment wat er steevast op volgt. Ook bevat palmsuiker veel goede voedingsstoffen. Er zijn mensen die stellen dat als je geen suiker meer mag of wilt eten, dan je dan maar moet wennen aan geen zoetigheden meer eten. Ik ben het daar niet mee eens. Zolang je het met mate eet en met de juiste ingrediënten en vervangers, is er niks mis met jezelf af en toe verwennen. Op mijn blog vind je tal van lekkere en gezonde baksels 🙂 Let op: in toko’s verkopen ze ook palmsuiker, maar dit is meestal gemengd met rietsuiker en dat is een geraffineerde suiker. Scoor palmsuiker online, bij de Jumbo of in een reformwinkel. Dan zit je altijd goed.

5. Bak niet meer in zonnebloemolie. Zonnebloemolie heeft een heel laag kookpunt (140 °C) en mag eigenlijk helemaal niet verhit worden. Doe je dat wel dan komen er schadelijke stoffen vrij die zelfs kankerverwekkend kunnen zijn. Ik heb hier een artikel over geschreven met uitgebreide informatie. Ik zou zeggen, lees dit en koop een fles rijstolie of een pot kokosvet. Allebei gewoon in de supermarkt te koop.

6. Wees voorzichtig met vruchtensapjes. Drink deze echt met mate: vruchtensappen en smoothies uit de supermarkt bevatten soms méér suiker dan frisdrank. Ook zitten er vaak conserveermiddelen in. Het lijkt misschien een gezondere keuze, maar dat is het helaas niet. Natuurlijk kun je wel gerust fruit eten: de natuurlijke aanwezige suikers en vezels in fruit zijn niet ongezond! Maak liever zelf een smoothie met verse ingrediënten. Vergeet vooral niet om ook véél groenten aan je smoothie toe te voegen, zoals spinazie of boerenkool. Fruit zou eigenlijk alleen als zoetmaker moeten worden gebruikt. Suiker in vers fruit is op zich niet verkeerd, omdat er ook vezels in fruit zitten die er voor zorgen dat niet alle suiker rechtstreeks wordt opgenomen. Bij geperst fruit (en dus ook smoothies) zijn die vezels vrijwel helemaal verpulpt en wordt de suiker (tot soms wel 50 gram per glas!) directer opgenomen.

smoothie

7. Ga niet met honger een winkel in. Dit is echt killing: met honger een winkel in gaan. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt: niet doen. Sowieso is het belangrijk als je wilt stoppen (of minderen) met suiker eten, dat je zorgt dat je geen honger krijgt. Op die momenten is het namelijk echt ontzettend moeilijk om jezelf te beheersen. Zorg dat je wat gezonde tussendoortjes bij je hebt, zoals een appel, banaan of suikervrije koekjes. Ik liep in het begin met een trommeltje vol van dit soort ‘snacks’ in mijn tas, om te voorkomen dat ik echt honger zou krijgen en de neiging zou hebben om dan maar een suikerbom te gaan halen voor ‘extra energie’.

grocery

8. Probeer eens 2 weken helemaal suikervrij te eten. Doe dit bijvoorbeeld in je vakantie, als je veel tijd hebt om lekker zelf te koken en te bakken. En wees bewust hoe je je voelt na die 2 weken: waarschijnlijk wil je niet meer terug naar hoe je eerst at! Bijkomend voordeel: je zult wat afvallen. Ik ben niet gestopt met suiker eten om af te vallen, maar puur vanwege mijn gezondheid. Toch ben ik 8 kilo afgevallen!

9. Doe het samen met iemand. Het heeft mij ontzettend geholpen dat mijn beste vriendin tegelijkertijd begon met suikervrij te eten. Dat helpt echt zó ontzettend veel! Iemand die weet wat je doormaakt en waar je lekker tegen kunt klagen af en toe.

10. Wees niet te streng voor jezelf: 80/20 regel. Ik weet nog dat ik in het begin me echt rot kon voelen als ik ‘per ongeluk’ toch iets verkeerd had gegeten. Doe dat alsjeblieft niet. Nergens voor nodig. Houd vast aan je doel en denk aan de 80/20 regel. Dat houdt in dat je 80% van de tijd goed let op wat je eet en 20% van de tijd kun je dan ‘zondigen’. Het moet wel leuk blijven uiteraard. Dus als je uit eten gaat, hoef je echt niet altijd dat toetje te laten staan. Wat ik wel merk is dat ik – nu ik vrijwel geen suiker meer eet – meteen hyper wordt als ik wel iets eet met (veel) suiker en ook vrij snel de drang voel om meer zoetigheid te willen eten. Hoezo, verslavend?

En onthoud vooral dit:
perfect

Print Friendly