Zoals iedereen denk ik wel weet is aspartaam een kunstmatige zoetstof, die heel veel in light producten (zoals cola light) wordt gebruikt. Het stofje is in 1965 per ongeluk ontdekt tijdens de ontwikkeling van een medicijn tegen maagzweren. Dit stofje is – net zoals de natuurlijke zoetstof stevia – ongeveer 200 x zo zoet als gewone witte suiker. Het bestaat o.a. uit twee natuurlijke aminozuren: asparaginezuur en fenylalanine. Dit is dan weer gecombineerd met de zoetstof L-fenylalanine. Ok, eerlijk: dat zegt mij ook niet zo heel veel. Maar, belangrijk om te weten is dat het dus géén natuurlijke suikervervanger is.

Aspartaam - Blij Zonder Suiker

Ik heb me wat meer verdiept in deze zoetstof vanwege een nieuwsbericht uit december 2013: de Europese Voedsel en Veiligheidsautoriteit EFSA heeft namelijk op basis van nieuw wetenschappelijk onderzoek geconcludeerd dat aspartaam in onze voeding veilig is. Ik weet dat de meningen hier ontzettend over zijn verdeeld: bijna iedereen die ik ken (en ik zelf ook) vindt dat aspartaam niet goed voor ons is. In mijn beleefwereld staat aspartaam namelijk gelijk aan een verhoogd risico op kanker. Ook de foto’s van ratten met tumoren waarop aspartaam schijnbaar getest is, staan op mijn netvlies gebrand.

Volgens Dr. Alicja Mortensen – voorzitter van het ANS panel (Food Additives and Nutrient Sources Added to Food) van de EFSA is deze conclusie ontstaan uit het meest uitgebreide onderzoek naar de veiligheid van aspartaam tot nu toe: “This opinion represents one of the most comprehensive risk assessments of aspartame ever undertaken.” Ook zouden consumenten door dit onderzoek meer vertrouwen krijgen in het systeem van Europese voedselveiligheid en de regeling van additieven (e-nummers).

De onderzoekers van het ANS panel concluderen dat de huidige ADI (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) van 40 mg per kg lichaamsgewicht per dag geen schadelijke effecten heeft. Een blikje light frisdrank bevalt gemiddeld 180 mg aspartaam. Ze hebben tevens gekeken naar het risico van aspartaam en het ontstaan van kanker en het effect op de genen. Ze vonden geen verband: “ruled out a potential risk of aspartame causing damage to genes and inducing cancer.” Ook zou aspartaam volgens het panel geen negatief effect hebben op de hersenen, het zenuwstelsel en de cognitieve functies bij kinderen en volwassenen.

Ze concludeerden ook dat veel van het onderzoek tot nu toe verouderd was en niet volgens de juiste standaarden zou zijn uitgevoerd. Toch hebben ze alle data meegenomen in dit nieuwe onderzoek om het re-evalueren. Ze hebben aspartaam uiteraard op mensen getest, maar ook op dieren zoals ratten, varkens, konijnen, apen en honden 🙁 . Het ging dan om hoeveelheden van 4000 of 8000 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Er zou een no observable adverse effect level (NOAEL) bij 4000 mg. Dat betekent dat er geen zichtbare negatieve effecten waar te nemen zijn.

Frisdrank - Blij Zonder Suiker

Als ik naar mezelf kijk, dronk ik gemiddeld 2-3 blikjes Coca Cola Light per dag. Hi, my name is Wendy and I am an addict. Nu ben ik al ruim anderhalve maand clean. Maar, ik kreeg dus op een goede dag toch ruim 540 mg aspartaam binnen. Schijnbaar zou dat dan geen effect moeten hebben op mijn gezondheid. Toch ben ik ontzettend blij dat ik het niet meer drink. Dit onderzoek verandert eerlijk gezegd ook niets aan mijn mening over aspartaam. Ik probeer het te vermijden en gebruik liever een natuurlijke suikervervanger. Daar zijn er immers genoeg van!

Wat vind jij van aspartaam nu wetenschappelijk is aangetoond dat het bij de huidige ADI niet schadelijk zou zijn?

[ec_stars_rating]

Print Friendly