Ik schreef het al op Facebook, ik ga op 1 januari weer strenger op mijn eten letten. Even weer 3 maanden een soort van ‘detox’ om mijn lijf weer te resetten, so to speak. Ik merk dat ik de laatste tijd door de feestdagen (en door de drukke werkdagen) te slordig en gemakzuchtig ben omgegaan met voeding. Iets te vaak de 80/20 regel toegepast šŸ˜‰ Dat merk ik nu heel erg, want bepaalde klachten komen weer terug. Daar heb ik nou net geen zin in. Dus, voorlopig is het voor mij eerder 95/5 denk ik zo, haha!

Ik krijg de laatsteĀ heel veel e-mails en berichtjes van mensen die graag vanaf 1 januari bijvoorbeeld een maand suikervrij willen gaan leven. Ik vind dat zĆ³ ontzettend gaaf om te lezen! Ik bedoel, bewust zijn van wat je eet is de allereerste stap! Maar, als nieuwkomer in de ‘suikervrije wereld’ is het soms (lees: best vaak) erg lastig om nou te bepalen wat je wel en niet kunt eten. Suiker zit immers in zo ontzettend veel producten en vaak sta je er helemaal niet bij stil. Die verborgen suikers zijn echt killing: daar krijg je er ongemerkt zo ontzettend veel van binnen op een dag.

Inmiddels ben ik wel een beetje thuis in het leven zonder (of minder) suiker. Ik heb er dan ook al regelmatig wat over geschreven. Speciaal voor diegene die willen gaan starten met suikervrij eten (trust me, het is het echt waard!) heb ik hieronder 5Ā artikelen verzameld waar je iets aan hebt. Het is even wat leeswerk, maar het zijn geen lappen tekst. Neem het op je gemak door en als je vragen hebt, stel ze dan gerust hieronder bij de comments!

1. Ik wil suikervrij… en nu?
Wat staat je allemaal te wachten als je stopt met het eten van suiker? Van ontwenningsverschijnselen (helaas, maar waar!) tot de voorbereiding tot suikervervangers: in dit artikel lees je er alles over!

2.Ā Geraffineerde vs ongeraffineerde suiker
Je zult – zodra je bewuster bent van je suikerinname – geconfronteerd worden met geraffineerde en ongeraffineerde suikers. Maar, wat is nou precies het verschil? In dit artikel lees je er alles over. Ook vind je er een lijst met alle benamingen voor geraffineerdesuiker.

3. 10 tips om bewuster en gezonder te eten
In dit artikel vind jeĀ 10 eenvoudige tips die je zullen helpen om gezonderĀ te gaan eten. Check bijvoorbeeld altijd de ingrediĆ«ntenlijsten van producten Ć©n probeer het samen te doen met iemand anders. Dan kun je elkaar motiveren. Dat helpt echt!

4. Het FODMAP dieet
Misschien heb je er al eens wat over gehoord, dit FODMAP (Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols)Ā dieet. Als je Pikkelbare Darm Syndroom (PDS) hebt, dan kan het de moeite waard zijn om dit eens te proberen. Er zijn namelijk bepaalde voedingssoorten die een grotere impact hebben op de darmen dan andere. Als je die weglaat uit je voeding, dan krijgen je darmen kans om te herstellen en dat geeft veel minder klachten.

5. Smoothies: the Good, the Bad, and the Ugly
Je zult misschien geneigd zijn om lekker veel sapjes te gaan drinken, wellicht ter vervanging van frisdrank. Dat is op zich prima, maar let wel op dat je dan niet de kant-en-klare uit de supermarkt pakt. In dit artikel lees je waarom.

Heel veel succes allemaal!Ā ā™„

 

 

Print Friendly