Dus, je hebt besloten dat je suikervrij of véél minder suiker wilt gaan eten. Yes! Go you! De eerste stap heb je al gezet en dat is bewustwording. Bewust zijn van hoeveel suiker je op een dag binnenkrijgt: als je je eenmaal realiseert dat het overal in zit, wil je ook producten vinden waar het niet in zit. In dit artikel geef ik je wat tips om die eerste dagen door te komen en inspiratie voor een suikervrij dieet.

sugar11

Ontwenningsverschijnselen
Als je cold turkey stopt zoals ik heb gedaan, dan ga je te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen. Want let’s face it, suiker is gewoon net zo verslavend als bijvoorbeeld nicotine. Dat merk je pas echt als je het ineens niet meer eet. Ik had last van hoofdpijn, buikpijn, enorme cravings naar zoetigheid en ik was super chagrijnig. Echt gewoon niet te genieten. Wees hier op voorbereid door alle zoete snoep, chocolade en koekjes weg te gooien. Ja, dat is zonde, maar echt nodig. Als je dat niet doet en het suikermonster in je komt naar boven, dan moet je wel heel erg sterke wilskracht hebben om het te laten staan! Ik voelde me na ongeveer 2 weken niet meer zo afhankelijk van suiker. Het is echt een kwestie van volhouden en zorgen dat je alternatieven hebt. En belangrijk: je hoeft niet per se cold turkey te stoppen als de gedachte alleen al je een paniekaanval geeft. Bouw het dan geleidelijk af.

Voorbereiding
Wat wel verstandig is om te doen is je goed voorbereiden en zorgen dat je producten in huis hebt die je wel met een gerust hart kunt eten. Mijn tip is om naar een reformwinkel te gaan: daar hebben ze allerlei soorten snoep en koekjes die je wel kunt eten. Die zijn gemaakt met suikervervangers en echt net zo lekker als de koekjes die je anders zou eten. Vooral die van Billy’s Farm vond ik altijd erg lekker. Ook hebben ze er chocolade gezoet met stevia en chips zonder E-nummers en andere kunstmatige ingrediënten. Inmiddels koop ik dat soort koekjes eigenlijk niet meer: mijn craving naar dat soort dingen is er bijna niet meer. Als ik wel zin heb in iets zoets, maak ik het zelf. Maar de eerste weken is het echt handig om gezonde alternatieven bij je te hebben, ook als je onderweg bent. De verleiding om anders een Mars te scoren bij het tankstation zal heel groot zijn. Ja, ik spreek uit ervaring 😉

sugar1

Suikervervangers
Zorg ook dat je wat suikervervangers in huis haalt. Mijn favoriete zijn palmsuiker, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop (maple syrup). Kijk bij die laatste wel uit dat je een biologische pakt, want de goedkopere variant is eigenlijk niks meer dan geraffineerde suikerstroop. Palmsuiker verkopen ze tegenwoordig ook bij de Jumbo zag ik en is erg fijn geprijsd. Het ligt (bij mijn Jumbo) onderin het suikervak. Op deze manier kun je gewoon je koffie of thee met suiker blijven drinken. Al is het echt de moeite waarde om dat af te bouwen. Het went vrij snel! Ook suikervervangers kun je het beste met mate te gebruiken, dus eet geen grote hoeveelheden (eetlepels vol) iedere dag. Na een tijdje geen suiker heb je sowieso minder behoefte aan zoet, dus dat gaat eigenlijk vanzelf.

Avondeten
Ik at altijd heel erg graag rijstmaaltijden en pasta’s met behulp van de welbekende pakjes en zakjes. Dat kan nu eigenlijk niet meer: er zitten zoveel suiker en onnodige e-nummers in. Ik vond het avondeten nog het meest een uitdaging als ik eerlijk ben. Ik dacht dat ik ‘s avonds na een lange dag werken echt geen zin meer had om *zo* veel tijd te besteden aan koken. Maar, ervaring leert dat je er handig in wordt en het net zoveel tijd kost om iets from scratch te bereiden als dat je een pakje van Knorr gebruikt. Echt waar!

Zorg dat als je bijvoorbeeld graag pasta eet, je genoeg blikken gehakte tomaten en tomatenpuree in huis hebt. Tip: bij de Aldi en Lidl zijn deze heel voordelig. Vul ook je kruidenkastje aan met de nodige kruiden, want die ga je nodig hebben om alles op smaak te brengen. Ik ben zelf groot fan van Italiaanse kruiden: ik gooi het bijna overal doorheen als ik kook, behalve als ik iets Aziatisch maak.

Drinken
Dit is ook een lastige: bijna alle (vruchten)sappen bevatten heel veel suikers. Als er staat ‘vruchtensap uit concentraat’, dan is het eigenlijk gewoon pure suiker. Ik drink zelf nu heel veel water, thee en vruchtensappen van Flevosap, maar wel met mate. En frisdranken… daar hoef ik het vast niet over te hebben. Ik ben nu zelf net 2 weken clean van Cola Light…

sugar

Labels lezen
Belangrijk is dat je vanaf nu heel erg consequent de ingrediënten labels gaat lezen om te kijken of en hoeveel suiker ergens in zit. Bedenk dat 1 theelepel suiker ongeveer 4 gram is. Dus als ergens 40 gram suiker in zit, dan weet je hoeveel theelepels je nou eigenlijk naar binnen werkt. Dat is voor mij altijd erg shocking om te beseffen! Fabrikanten gebruiken heel sneaky andere benamingen voor suiker, zoals maltodextrine, zodat het lijkt alsof het er niet in zit. Klik hier voor een volledige lijst van geraffineerde suikers.

Succes!
Heel veel succes als hebt besloten dat het ook anders kan! Als je vragen hebt, stel ze gerust: ik weet dat er heel veel op je afkomt, want onze supermarkten en nog belangrijker, onze cultuur, zijn (nog) niet ingericht op dit voedingspatroon, helaas. Suikervrij is niet de norm, maar ik hoop echt dat daar ooit verandering in gaat komen. Geraffineerde suikers zijn eigenlijk nergens voor nodig: er zijn zo veel alternatieven!

Oh, en als je een keer zondigt of iets eet waar wel suiker in zit, besef je dan dat dat echt niet erg is. Voel je vooral niet schuldig en ga gewoon door. Je bent op de goede weg! ♥

Print Friendly