Smoothies: het is de laatste tijd steeds meer een trend aan het worden. Op zich is met een *goede* smoothie niks mis, maar er kleven toch ook wel wat nadelen aan. Wat is dan een goede smoothie en misschien nog wel belangrijker, wat is geen goede smoothie?

“Smoothies and fruit juices are the new danger,” University of North Carolina at Chapel Hill Professor Barry Popkin told the Guardian. “It’s kind of the next step in the evolution of the battle.”

Smoothies uit de supermarkt bevatten soms méér suiker dan frisdrank. Ook zitten er vaak conserveermiddelen in. Het lijkt misschien een gezondere keuze, maar dat is het helaas niet. Deze smoothie-trend is ook opgepikt door de grote fabrikanten. Innocent bijvoorbeeld, is gewoon van Coca-Cola. Het wordt op een bepaalde manier in de markt gezet die zeer aansprekend is (ik ben er ook voor gevallen in het verleden) zodat het lijkt alsof het super gezond is…

smoothie

Natuurlijke suikers in vers fruit zijn zeker niet verkeerd, omdat er ook vezels in fruit zitten die er voor zorgen dat niet alle suiker rechtstreeks wordt opgenomen. Bij geperst fruit (en dus ook smoothies) zijn die vezels vrijwel helemaal verpulpt en wordt de suiker (soms wel 50 gram per glas!) directer opgenomen. Er is veel discussie over of smoothies nou wel of niet gezond zijn. Ik persoonlijk denk dat als ze op de goede manier gemaakt worden, ze wel gezond kunnen zijn. Het nadeel is echter dat veel mensen ontzettend veel fruit in een smoothie stoppen: dan krijg je in 1x veel meer suikers binnen dan dat je zou binnenkrijgen als je gewoon 2-3 stuks fruit op een dag eet. Ook krijg je dus veel minder voedingstoffen binnen met een smoothie.

Ik zou willen adviseren om smoothies altijd zelf te maken en niet kant-en-klaar te kopen: een Innocent smoothie bevat bijvoorbeeld bijna 35 gram suiker per 250 ml. Als je nagaat dat 1 theelepel suiker ongeveer 4 gram is, dan zitten er in zo’n flesje bijna 10 theelepels suiker. Ter vergelijking: in een flesje cola van 250 ml zitten 5 theelepels suiker…Tip: als er op de verpakking staat “zonder toegevoegde suiker” maar wel “vruchtensap uit concentraat” op de ingredientenlijst, dan zitten er wel degelijk toegevoegde suikers in. Het wordt door de fabrikant echter verhuld door het anders te noemen!

Fruit-Juice-web_2224767b

Ook is het zo dat als je gewend bent aan de zoete smoothies uit de supermarkt, dat je dan eigenlijk verwacht dat een goede, gezonde smoothie met veel groenten ook zo zoet zou moeten smaken. Dat is dus niet het geval…

Natuurlijk kun je wel gerust fruit eten: de natuurlijke aanwezige suikers en vezels in fruit zijn niet ongezond! Wil je toch liever een smoothie? Maak er dan liever eentje met verse ingrediënten, zodat je precies weet wat je nou eigenlijk binnenkrijgt. Vergeet vooral niet om ook véél groenten aan je smoothie toe te voegen, zoals spinazie of boerenkool. Fruit zou eigenlijk alleen als zoetmaker moeten worden gebruikt. Houd als ratio 6:1 aan (6 kopjes groenten op 1 kopje fruit), dan zit je goed. Let ook op wat je er verder in stopt: amandelmelk bijvoorbeeld is lang niet altijd ongezoet. Kies – als je voor yoghurt gaat – liever voor de volle variant. Waarom? Dat lees je binnenkort hier! 😉

Als je niet helemaal suikervrij eet, maar wel op je suiker-intake wilt letten, dan is 6-9 theelepels suiker de aanbevolen hoeveelheid per dag. Met 1 zo’n zoete smoothie zit je daar dus al ruim boven en gezien het feit dat er in vrijwel alles suiker zit, kom je al heel snel op een grote hoeveelheid per dag..

Drink jij graag smoothies? Wist je dat er zoveel suiker in zit? Wat is jouw favoriete manier om ze te maken?

Kleine disclaimer: het is niet mijn bedoeling om iemand de les te lezen wat betreft voeding. Ik ben van mening dat iedereen zelf moet weten wat hij of zij met voeding doet. Ik deel echter mijn ervaringen en tips en iedereen kan daar mee doen wat ‘ie wil. Ik zeg dit omdat ik weet dat veel mensen een mening hebben over smoothies en hoe gezond deze wel of niet zijn. Dus, voel je vooral niet persoonlijk aangesproken!

Bron: DailyMail
Bron: Aanbevolen hoeveelheid suiker

Print Friendly