Als je net zoals ik geraffineerde suikers wilt vermijden, maar toch op z’n tijd graag iets lekkers eet, dan kom je al snel in aanraking met suikervervangers. Dit kan variëren van bijvoorbeeld een banaan tot wat dadels of palmsuiker en ahornsiroop. Welke ik kies hangt een beetje af van het recept: soms is het beter een vloeibare vervanger te gebruiken en in sommige baksels wil je toch net wat meer het effect van suiker hebben, dus kies ik in die gevallen voor palmsuiker.

Ik weet dat er mensen zijn die altijd roepen: “Je kunt beter helemaal geen suiker eten, ook geen suikervervangers. Beter is het om te wennen aan geen zoet” of de welbekende zin: “suiker is suiker”. Daar kan ik me behoorlijk (lees: heel erg) aan storen. Ik vind dat iedereen zelf die keuze moet kunnen maken. Ik ben niet van de suiker-politie en ik vind persoonlijk dat als je af en toe wat bakt met een goede suikervervanger of een halve theelepel palmsuiker door je havermout doet, er echt niks aan de hand is. Waarom zou je jezelf álles ontzeggen? Als ik een keer een lekker zelfgebakken koekje wil eten met palmsuiker, dan doe ik dat. Life’s too short, people!

Ik ben dan ook altijd geïnteresseerd als ik iets lees over een voor mij nieuwe suikervervanger. Zo ook toen ik Yacon siroop tegen kwam. Ik wil jullie graag wat meer vertellen over dit donkere goedje!

Wat is Yacon siroop?
Yacon siroop is een suikervervanger die wordt gemaakt van de wortels van de yacón plant (Smallanthus Sonchifolius). Deze plant groeit van oorsprong in het Andesgebergte in Zuid-Amerika, waar het al eeuwen in voeding wordt gebruikt. Niet als zoetstof, maar als health food. Het sap wordt uit de wortel gehaald en vervolgens wordt het gefilterd en gecondenseerd. Het resultaat is een zoete, donkere en stroopachtige siroop.

Yaconsiroop - Blij Zonder Suiker

Een van de belangrijkste eigenschappen van Yacon siroop is de grote hoeveelheid fructooligosaccharides (FOS). Er zit een hoge concentratie inuline (complexe suikers) in de siroop die wordt langzaam afgebroken tot FOS. Deze kunnen niet worden opgenomen door ons lichaam. Ook zitten er voedingsvezels en eiwitten in.

Fructooligosaccharides hebben een heel goed effect op je dikke darm: het voedt de aanwezige bacteriën en zou de kans op diabetes verminderen en een gunstig effect hebben op het immuunsysteem en de hersenen. Klinkt goed, toch? Daarnaast bevat Yacon siroop relatief weinig calorieën: 20 per eetlepel. Het heeft een glycemische index (GI) van 1. Dit is geen typefoutje: er staat echt één. Ter vergelijking: gewone geraffineerde tafelsuiker heeft een GI van 100, palmsuiker 35 en rijststroop 25. Conclusie: het heeft eigenlijk geen effect op je bloedsuikerspiegel. Dat betekent dat je geen suikerpiek krijgt en dus ook niet de suikerdip. En dat is precies wat je wilt!

Het is belangrijk dat je de ingrediënten checkt als je Yacon siroop koopt: soms voegen fabrikanten (helaas) allerlei vulstoffen toe en/of het wordt verdund. Die soorten kun je beter niet kopen. Check daarom dat er geen andere ingrediënten op het label staan. Ook moet de kleur heel donker zijn: is ie lichter, dan zit er van alles in wat er niet in hoort en kun je het beter niet gebruiken.

Onderzoek
Er is onderzoek gedaan naar het effect van Yacon siroop op het gewicht van mensen met overgewicht. De onderzoekers hebben 55 vrouwen met overgewicht gesplitst in 2 groepen: 40 van deze vrouwen hebben 120 dagen lang Yacon siroop gebruikt en de andere 15 kregen een placebo. Wat bleek? Na 120 dagen waren de vrouwen die Yacon siroop gebruikten, gemiddeld bijna 15 kg afgevallen. Het gewicht van de vrouwen in de placebo-groep nam in diezelfde periode zelfs gemiddeld iets toe. Daarnaast nam het LDL-cholesterol bij de 40 vrouwen af. Uiteraard is dit maar 1 onderzoek, dus de vraag is hoe representatief dit is. Maar, het klinkt veelbelovend!

yaconenplacebo

Blijkbaar zorgt Yacon siroop door de aanwezige voedingsvezels ervoor dat je snel verzadigd raakt. Dit kan verklaren waarom mensen die elke dag een theelepel siroop nuttigen wat afvallen. Als je minder honger hebt, dan eet je logischerwijs ook minder. Dus naast dat het een gezonde suikervervanger is, is het ook nog eens handig als je wat kilootjes kwijt wilt.

Nadelen
Uiteraard is ook Yacon siroop geen wondermiddel. Net zoals andere suikervervangers moet je dit met mate gebruiken. Als je er teveel van eet, dan kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel, diarree en krampen. Gebruik daarom niet meer dan 1 tot 2 theelepels per dag.

Verkrijgbaarheid
Ik heb Yacon siroop zelf nog niet in mijn lokale reformzaak gezien, maar er zijn gelukkig tal van webshops waar je het kunt bestellen. Het is wat duurder dan bijvoorbeeld ahornsiroop of palmsuiker. Gemiddeld betaal je voor een flesje van 250 ml rond de € 10,-. Daar doe je echter behoorlijk lang mee.

Heb jij Yacon siroop al wel eens gebruikt?

liefs


Bron onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19254816
Bron grafiek: http://authoritynutrition.com/does-yacon-syrup-work/
http://abcnews.go.com/blogs/health/2014/05/28/all-about-yacon-what-it-is-and-what-it-may-do-for-weight-loss/

Print Friendly