Voor mij is afvallen nooit de belangrijkste motivatie geweest om geen geraffineerde suikers meer te eten. Ik weet echter uit ervaring dat minder of geen suiker meer te eten wel echt een effect heeft op je gewicht. Ik ben door te stoppen met suikers eten ongeveer 8 kg verloren. Een zeer prettige bijkomstigheid wat mij betreft! 😉

Vandaag geef ik het woord aan Suzanne. Zij heeft een gastblog geschreven waarin ze kort maar krachtig nog eens uitlegt hoe het nou zit met (geraffineerde) suikers en wat je als alternatieven kunt gebruiken.

Suikervrij afslanken is even weten!
Op een goede manier suikervrij afslanken is geen kwestie van alleen snoep en koek laten staan. Natuurlijk is het wel goed dat je deze lege calorieën, waar veel geraffineerde suikers in zitten, achterwege laat. Maar om snel weer in shape te raken kun je kiezen voor een volledig suikervrij dieet. Voeg om te beginnen nergens suiker aan toe, ook niet aan je koffie of thee. Suiker is verslavend en je kunt best zonder. Hoe meer suiker je laat staan, hoe meer gewicht je verliest.

Geraffineerde Suikers - Blij Zonder Suiker

Geraffineerde suiker
Geraffineerde suiker is slecht voor je lichaam. Maar wat is dat nou precies? Het is suiker die bewerkt is en waar alle vitaminen, mineralen en vezels uitgehaald zijn. Geraffineerde suiker is de suiker die wij vaak ook in onze dagelijkse voeding gebruiken. Om die ‘lege korrel’ te verteren heeft ons lichaam vitaminen, mineralen en vezels nodig, maar die zitten niet meer in de suiker. Omdat je lichaam er niets mee kan haalt het de nodige stoffen uit gezonde cellen. De geraffineerde suikers zijn dikmakers en geven energie. Als je die niet direct gebruikt slaat het lichaam die als vet op.

Verborgen suikers
Het probleem is namelijk dat in veel producten suikers zijn gestopt waar je je niet bewust van bent en waarvan je er stiekem op een dag heel wat binnenkrijgt. Boosdoeners waarin die verborgen suikers zitten en die iedereen (die denkt op zijn lijn te letten) regelmatig eet zijn bijvoorbeeld: ontbijtgranen, mueslirepen, sladressing, kant-en-klare pastasauzen, sandwichspread, soep, jam, crackers en beschuit. En aan de meeste broodsoorten is circa 3% suiker toegevoegd. Dat lijkt niet zo veel, maar Nederlanders zijn broodeters. Yoghurt- en fruitdrankjes zitten vaak ook vol met suiker. Zelfs aan vruchtensappen is vaak suiker toegevoegd.

Gemiddelde suikerintake

Alternatieven
Zonder brood, allerlei etenswaren met verborgen suikers: hoe kun je je dan aan een suikervrij dieet houden? Op alle verpakkingen in de winkel staat hoeveel suiker er in zit. In het begin is het even zoeken naar producten die puur natuur zijn, maar die moeite loont. Bij de biologische winkel of natuurwinkel is ook brood te koop zonder suiker en andere toevoegingen, maar dat is vaak wat duurder. Het brood wordt gebakken met natuurlijke ingrediënten. En maak je avondeten met uitsluitend verse producten zonder pakjes of zakjes toe te voegen. Dan weet je zeker dat je puur kookt. Met kruiden kun je er de smaak aan geven die je wilt. En drink water, dat is goedkoop en ook nog gezond.

Meer voordelen
Suiker uit je dagelijkse menu schrappen is niet alleen een voordeel voor je lijn. Een suikervrij dieet zorgt ook voor een stabiele suikerspiegel. Doordat je suikers eet verhoogt je suikerspiegel en is de drang om meer zoet te eten groot. Een lage suikerspiegel zorgt er daarentegen voor een hoger vetpercentage en een trage stofwisseling. Zo ontstaat het bekende jojo effect als je gaat lijnen. Als je voor een suikervrij dieet kiest heb je dit niet. Je valt langzaam af, krijgt minder zin in zoet maar wel meer energie. Ook verminderen darmklachten en heb je veel minder kans op diabetes.

liefs

Print Friendly