Als je net zo als ik graag naar Heel Holland Bakt kijkt, dan weet je vast wel wie Robèrt van Beckhoven is. Hij jureert iedere week weer de baksels van de kandidaten. Naast jurylid is Robèrt een begrip in de bakkerswereld. Hij mag zich als enige in Nederland zowel Meester Patissier én Meester Boulanger noemen. Deze erkenning is internationaal en betekent dus dat hij écht weet wat bakken en brood bakken allemaal met zich mee brengt. Naast dat hij hier dus ontzettend goed in is, kan hij ook heel helder en duidelijk uitleggen hoe iets gemaakt wordt. Dat zie je in Heel Holland Bakt bijvoorbeeld terug.

Het kon dan ook niet uitblijven: afgelopen woensdag is zijn nieuwste boek uitgekomen: Meesterlijk Brood. Ik had het geluk bij de boekpresentatie in Oisterwijk aanwezig te mogen zijn, wat een hele bijzondere ervaring was. Het eerste exemplaar werd aan Robèrt overhandigd door Gijs Staverman. Ook waren heel veel kandidaten van Heel Holland Bakt aanwezig én hebben we Rudolph van Veen gespot. Maar, het toppunt van die dag was toch wel dat ik met een klein groepje andere bloggers een workshop van Robèrt heb mogen bijwonen.

Robert van Beckhoven en Gijs Staverman

Ik heb in die paar uurtjes enorm veel geleerd over brood en ik ben heel erg blij dat ik er bij heb mogen zijn. Zo liet hij zien wat het verschil is tussen handmatig deeg kneden en machinaal en liet hij zien hoe je van een simpel brooddeeg heerlijke bolussen kunt maken (tip: leg het deeg op een natte doek en bedek het helemaal met kaneel(palm)suiker, zodat het deeg lekker kan zweten). Hieronder volgt een sfeerimpressie van de workshop en daarna zal ik mijn ongezouten mening geven over Meesterlijk Brood – al is zout wel énorm belangrijk bij het brood bakken 😉

workshop_1

workshop_4

workshop_3

workshop_2

Meesterlijk Brood
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik me nog nooit heb gewaagd aan echt zelf brood bakken. Ik heb een broodbakmachine staan en heb in het verleden wel eens een pak broodbakmix gebruikt om hier een brood mee te maken. Maar echt zelf ‘from scratch’ een brood bakken, dat was aan mij niet besteed. Althans, dat dacht ik. Na de workshop van Robèrt en me verdiept te hebben in het boek, ben ik enorm gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan met brood bakken.

Meesterlijk Brood Review
Goed, over naar het boek! Het is opgedeeld in 4 hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk draait het om de basics: de ingrediënten, de apparatuur en de techniek. Ik heb dit hoofdstuk inmiddels al een paar keer doorgenomen, want voor mij als leek is het allemaal nieuw. Begrippen als inschieten, opbollen en oppunten kende ik voorheen simpelweg niet. Er staan duidelijke foto’s bij de verschillende technieken die uitgelegd worden. Het leuke is dat er ook filmpjes bij het boek horen: op www.meesterlijkbrood.nl kun je alle technieken bekijken. Dat vind ik zelf enorm prettig, omdat foto’s voor mij niet altijd duidelijk genoeg zijn.

Het tweede hoofdstuk bevat recepten voor brooddeeg met gist, waaronder de basics zoals wit brood, bruin brood, volkoren brood en diverse bolletjes en luxe broodjes. Het derde hoofdstuk richt op recepten op basis van desem. Hier vind je recepten voor o.a. focaccia, pizzadeeg, olijvenbrood en baguettes. In het vierde en laatste hoofdstuk vind je speciale recepten, zoals bijvoorbeeld Knäckebröd, speltcrackers en roggebrood.

Meesterlijk Brood - Leer bakken vanaf de basis

De foto’s in het boek ademen een bepaalde sfeer die ik ontzettend mooi vind. Een soort ambachtelijkheid en puurheid. En dat is precies waar Robèrt wat mij betreft voor staat: mooie ingrediënten, traditionele recepten en natuurlijk liefde en passie voor brood én het vak.

Mijn mening
Ik vind het een prachtig boek en het heeft mij ervan overtuigd dat brood bakken ook voor mij is weggelegd. Ik was altijd een beetje huiverig om brood te bakken, omdat ik dacht dat het een heel ingewikkeld proces was. Maar, met de duidelijke uitleg in dit boek en het besef dat je je aan de aangegeven hoeveelheden moet houden én geduld moet hebben, heb ik het vertrouwen dat zelf ik in staat moet zijn om een lekker brood te kunnen bakken. Het zal vast de eerst (en wellicht de tweede en derde) keer mislukken, maar dat is niet erg. Leren gaat immers met vallen en opstaan, toch?

meesterlijk_kauwgom

Ik wil mijn ervaringen als beginnend broodbakker graag gaan documenteren hier op Blij Zonder Suiker, zodat ook jullie hopelijk gemotiveerd worden om zelf brood te bakken. Want echt, het is zo veel lekkerder dan brood uit de supermarkt en veel goedkoper dan brood van de bakker. Het idee dat je zelf precies weet wat er nou in je brood zit vind ik heel mooi. Binnenkort zal ik gaan starten met mijn eerste poging tot brood bakken. Ik ben ontzettend benieuwd wat ik er van bak (haha!) Voor mij is er natuurlijk een extra uitdaging, omdat ik geen gebruik ga maken van geraffineerde suikers. Spannend dus!

Praktische info
Meesterlijk Brood is een hardcover en telt 176 pagina’s. Het is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com voor € 20,- (met gratis verzending).

Koop bij bol.com