Talloze studies hebben aangetoond dat het Ketodieet een effectieve en snelle manier is om gewicht te verliezen en buikvet te verbranden zonder dat je calorieën hoeft te tellen.

Wat is het Ketodieet precies?

Het keto(geen) dieet is een speciaal soort “hoog-in-vet” dieet dat je spijsvertering herprogrammeert om je vetopslag te gebruiken als brandstof in plaats van de glycogeen (die verkregen wordt uit glucose) die opgeslagen is in je spieren en lever. Dit zorgt ervoor dat vetcellen hun vetzuren beginnen los te laten, die jouw lever vervolgens omzet in iets wat we “ketonen” noemen.

Ketose is een staat van het lichaam die je bereikt als je lichaam ketonen gebruikt als energie in plaats van de glucose uit koolhydraten. Het verhogen van ketonen in het bloed helpt om je suikerspiegel te verlagen en brengt hormonen die zorgen voor vetverbranding weer in balans, dat er vervolgens voor zorgt dat jouw lichaam elke dag meer vet gaat gebruiken als brandstof.

Voeding in het ketodieet

Vetten in plaats van koolhydraten

Met het ketodieet eet je dus in principe veel meer vetten dan koolhydraten. Het is niet zo dat je geheel koolhydraatarm eet – zoals bijvoorbeeld bij het Atkins dieet – maar wel veel minder in verhouding tot vetten. Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, want vaak is toch de gedachte vet=slecht. Toch is gezonde, vetrijke voeding helemaal niet per se slecht voor je. Gezonde vetten (Omega 3 vetzuren) krijg je binnen door bijvoorbeeld vette vis. Transvetten (industreel bereid) zijn niet goed voor je en horen dan eigenlijk ook niet in een gezond dieet thuis.

Doordat je minder koolhydraten eet, heb je ook veel minder last van pieken in je bloedsuikerspiegel. Als je al (bijna) suikervrij eet, zal je dit ook bekend voorkomen en weet je wat de effecten zijn als je bloedsuikerspiegel veel schommelt.

Historisch gezien is er ook een verschuiving te zien in de belangrijkste energiebronnen in onze voeding. Tegenwoordig halen we gemiddeld ruim 55% van onze energie uit koolhydraten en veel minder uit vetten (30%) en eiwitten (15%). Onze voorouders waren wat dat betreft veel meer in balans. Logisch ook, want er was geen verleiding van koekjes, brood, pasta’s, fast food of freakshakes waar je al diabetes van krijgt door er naar te kijken.

Het ketodieet

De Keto Revolutie

Zomaar beginnen aan het ketodieet is niet per se heel verstandig. Je lichaam zal er aan moeten wennen. Ze noemen die eerste periode ook wel de ‘keto griep’. Je kunt wat last krijgen van slaapproblemen, weinig energie, constipatie, een groter hongergevoel en misselijkheid. Het is dan ook belangrijk om je goed te verdiepen in het ketodieet om te bepalen of het bij je past.

Online kun je tal van websites vinden met informatie over het ketodieet, recepten en tips. Mocht je nou behoefte hebben aan een programma dat je helpt bij het aannemen van deze nieuwe levensstijl (ik hou zelf niet zo van het woord dieet), dan is wellicht De Keto Revolutie iets voor jou. Een pakket met een aantal handige e-books met meer informatie over het ketodieet, recepten, complete videocursus, maaltijdplanningen en boodschappenlijstjes! Zo zul je tijdens de beginperiode van de ‘keto griep’ ook begeleid worden.

Je kunt De Keto Revolutie online bestellen voor €37,- *

Keto revolutie - ketodieet

*Dit is een affiliate link

 

Print Friendly