Laatst vroeg mijn vader waarom tarwe nou eigenlijk ‘slecht’ is. Hij had ergens gehoord dat dat niet gezond is. Veel mensen denken dat een volkoren boterham met kaas gezond is, want dat is immers iets wat het Voedingscentrum ons jaren heeft laten geloven. Echter, tegenwoordig kiezen steeds meer mensen bewust voor een tarwevrij dieet. En met goede redenen.

Liever geen volkorenbrood - Blij Zonder Suiker

William Davis, een gerenommeerd cardioloog, heeft een heel boek met de titel Wheat Belly gewijd aan het elimineren van tarwe uit een gezond dieet en – wat ik zelf erg belangrijk vind – hij legt ook uit wáárom en onderbouwt dit wetenschappelijk. De tarwe die we vandaag de dag nuttigen is niet meer hoe tarwe oorspronkelijk was. We weten allemaal dat er veel tarwe geproduceerd moet worden om de wereldbevolking te voeden. De mens zou de mens niet zijn als dat proces niet geoptimaliseerd zou worden. Dat betekent dat er genetische manipulatie aan te pas komt. Het is blijkbaar zelfs zo dat tarwe in de huidige vorm niet meer zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest kan overleven.

Het is daarom beter – als je geen coeliakie hebt – om te kiezen voor een zogenaamd oergraan als spelt. Dit is de oudste graansoort en heeft veel voordelen voor de gezondheid:

Spelt is het beste graan. Het is vet, warm, krachtig én het heeft een hoge voedingswaarde. Spelt wordt beter verdragen dan alle andere granen. Het graan geeft de persoon die het eet goed vlees en goed bloed. Het zorgt voor een opgewekt en blij gemoed. Hoe spelt ook wordt gegeten, als brood of verwerkt in andere spijzen, het is goed om te eten en het is licht verteerbaar

Waarom wordt al ons brood dan niet met speltmeel gemaakt? Uiteraard zit daar een commerciële motivatie achter: tarwe is goedkoper en makkelijker te produceren. In volkorenbrood zit in Nederland door de snelle bereidingswijze nog heel veel fytinezuur (fytaat). Dit is een verbinding waarin planten fosfor opslaan. Dat krijgt geen kans om afgebroken te worden tijdens het rijsproces: daar is het te kort voor. Time is money, immers! Dit goedje zorgt voor een beperkte opname van mineralen, zoals ijzer, zink en calcium door ons lichaam.

Davis maakt de volgende vergelijking over volkorenbrood, die ik zelf trouwens best shocking vind: na het eten van twee volkoren boterhammen gaat de bloedsuikerspiegel meer omhoog dan wanneer je twee lepels kristalsuiker zou eten. De glycemische index (GI) is een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel en hoe snel deze afgebroken worden en omgezet worden in glucose. Hoe hoger het cijfer, hoe sneller de glucose wordt afgegeven in de bloedbaan, wat betekent dat de bloedsuikerspiegel stijgt. De (GI) van volkorenbrood is 74. De GI van kristalsuiker is 60 en die van een suikervervanger als palmsuiker is 35. Een GI van 70 wordt gezien als voeding met een hoge GI en laat dus je bloedsuikerspiegel enorm stijgen. Volkorenbrood heeft dus een hogere GI dan kristalsuiker!

Als je dagelijks trouw volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum veel tarwe- of volkorenproducten eet, dan ben je dus constant bezig om je bloedsuikerspiegel te verhogen. Dat zorgt voor veel problemen: de welbekende dip en de bijbehorende zin in snacken die veel mensen herkennen. Ook zorgt de verhoogde bloedsuikerspiel ervoor dat we onze reserve’s niet verbruiken en dus val je nooit af of kom je juist aan. Die Wheat Belly blijft: ook al snoep je niet of nauwelijks! Bedenk je ook dat bijna alle koekjes en pasta’s die je in de supermarkt kunt vinden gemaakt worden van tarwe. Als je dus op een dag 6 volkoren boterhammen eet, een Sultana of Liga als ‘gezond tussendoortje’ neemt en ‘s avonds pasta eet, dan is het niet zo moeilijk om te bedenken wat dat doet met je lichaam.

We don't eat wheat

Mijn tip: kies voor speltbrood. Tegenwoordig verkopen ze dit gewoon bij de Albert Heijn! Ook kun je kiezen voor glutenvrij brood, maar heel eerlijk: ik vind dat vaak echt niet lekker en het is ook nog eens heel duur. Wees je vooral bewust van wat je op een dag aan tarwe eet. Helemaal goed zou het zijn om tarwe volledig te verbannen uit je voeding, maar ik ben niet roomser dan de paus en beweer dan ook niet dat ik dat voor de volle 100% doe. Vooral tijdens etentjes is dat lastig. Wel probeer ik het thuis zoveel mogelijk te vermijden door speltbrood en speltpasta te eten en speltmeel (of amandelmeel) te gebruiken als ik iets lekkers bak.

Dus pap, nu weet je waarom je voortaan beter geen tarwe of volkorenbrood meer kunt eten! 😉

Bronnen:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3325029/2012/10/01/Van-volkorenbrood-worden-we-alleen-maar-dikker.dhtml
http://www.wheatbellyblog.com/http://www.spiritofhealthkc.com/portfolio/food-the-problem-with-wheat-sugar-dairy-corn-and-soy/
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/02/bakker-bakt-bruine-broodjes-met-de-waarheid/
http://www.modderbaard.nl/voeding/fytinezuur/

Print Friendly